Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startar om mycket tidigt vid inloggningen.


ventur

Rekommendera Poster


Har fått problem med min ena dator. Den startar om hela tiden utan att man ens kommer in i datorn.
Så fort Windowsflaggan kommer upp vid inloggningen försvinner den och ersätts med en svart skärm med vit text. Fågorna där är som vanligt; 
Starta om
Starta om i felsäkert läge
Starta om med senast fungerande konfiguration
osv.
Oavsett vad jag väljer kommer samma skärmbild upp igen. Gör jag ingenting räknar datorn ner och startar upp med samma skärmbild.
Trycker jag F8 under uppstarten kommer i stort sett då även samma bild upp. Startar även där om igen utan att något annat händer.

Kan det tex vara någon del av hårddisken som lagt av eller är det virus?
Hur gör jag för att kunna komma in i datorn för att i så fall kunna komma åt att köra ett antispionprogram?
Kör Windows XP, fullt legitimt med giltig produktnyckel men dock inga skivor.
Tacksam för alla råd!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Det alternativet har jag provat. Datorn startar om precis som innan. Det verkar som om jag inte kan aktivera något alternativ alls.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus och skadliga program brukar inte orsaka att Windows inte startar, möjligen att något sådant har skadat en väsentlig Windows-fil så att antivirusprogrammet har tagit bort den filen, vilket då får som resultat att Windows inte fungerar. Men det är nog vanligare att en Windowsfil har blivit skadad av något annat skäl, t ex fel i något program, fel på RAM-minne eller hårddisk.

Jag kommer inte på någon annan åtgärd än en installation av Windows, om datortillverkaren har gett möjligheten av en reparationsinstallation så bör det räcka. Kolla manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en dator till så kan du montera disken i den datorn tillfäligt, byglad som slave om det är en IDE disk. Kommer du åt disken då så säkerhetskopiera det du vill spara!
Kör virussökning och om det går bra, så fortsätt med Windows diskvertyg "CHKDISK" för att kolla disken. Hur du skall använda chkdsk ser du i länken nedan

http://support.microsoft.com/kb/315265/sv

Har du en giltig licens så kan du köpa en ny installationsskiva av Microsoft (tror jag , är inte riktigt säker) och då kan du också prova alternativet "Reparera installationen"


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Då verkar det inte som det skulle finnas något sätt att att ta sig förbi och in i datorn?

Tack för hjälpen och engagemanget!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...