Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win.xp (oem) eller "pirat"


S,F,B

Rekommendera Poster


För 1,5 år sedan, köpte jag Win.XP home (oem)CD från Packard Bell, för 650:-
Nu fick jag byta HD,men då funk. inte den nya HD, med (oem)CD. Kont.P.B.support, fick till svar, att man kan låsa upp? Eller ändra ngt. på HD? För att det skall fungera, till en kost. av ca 480:- Skall man betala det var gång man byter HD?
Finns det inga möjligheter att fixa det själv?
Kör nu med Wind. XP pro. "pirat" vilken var inst. när jag köpte datorn (man missar ju en del nedladd fr. Microsoft)

Tacksam för hjälp!

S.F.B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände när du försökte installera eller aktivera din giltiga XP Home?

Det är inte normalt att man ska betala för att man byter hårddisk. Jag har en Packard Bell sedan i somras och där fick jag bränna ut en DVD just för att kunna installera om Vista om hårddisken behöver bytas ut.

Dessutom flyttar jag tråden från forumet Program.
Cecilia - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är det bara om du byter moderkort som OEM licensen upphör att gälla
Byta hårddisk, grafikkort m.m skall gå bra !
Det måste vara något annat som gör att det inte fungerar för din del.
Kandu förklara lite bättre var det tar stopp

OEM licenser är ett otyg som uppfunnits för att datortillverkarna skall kunna "skicka med" ett operativsystem billigt! Man får inte ens en installationsskiva, den måste man ju bränna ut själv!


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


För 1,5 år sedan, köpte jag Win.XP home (oem)CD från Packard Bell, för 650:-
Nu fick jag byta HD,men då funk. inte den nya HD, med (oem)CD. Kont.P.B.support, fick till svar, att man kan låsa upp? Eller ändra ngt. på HD? För att det skall fungera, till en kost. av ca 480:- Skall man betala det var gång man byter HD?
Finns det inga möjligheter att fixa det själv?
Kör nu med Wind. XP pro. "pirat" vilken var inst. när jag köpte datorn (man missar ju en del nedladd fr. Microsoft)

Tacksam för hjälp!

S.F.B


Hoppas jag svarar rätt här, är ny på den här sidan!

Jag får upp ERROR 10 o. enl. boken (Windows XP utan o. innan) =Kod 10 Enheten kan inte startas. Uppdatera drivrutin om sådan finns. Knappen felsökning kan ge anvbar inf.
Trycker på OK-knppen så startar det om igen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia @ 2008-12-12, 22:52
När kommer Error 10 upp? Under installationen? I så fall i vilket skede?




Felmed. kommer upp i början av instsall. direkt efter Engelskt text som rullar förbi.

S.F.B.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något anslutet till datorn förutom tangentbord och mus? Ta bort i så fall.
Har du stoppat in/bytt ut något kort i datorn under åren? Ta bort i så fall.

Annars så kan det vara att det behövs en diskett med drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller för att installationsprogrammet ska kunna hitta hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan också  bero på att datorn inte startar från dvd läsaren och då måste du gå in i bios och
och ändra så att dvd läsaren står först i bootlistan

Kolla också noga då du startar datorn med skivan i dvd läsaren för ibland måste man trycka på en tangent för att den skall boota från skivan Missar man det så försöker datorn starta normalt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


OEM licenser är ett otyg som uppfunnits för att datortillverkarna skall kunna "skicka med" ett operativsystem billigt! Man får inte ens en installationsskiva, den måste man ju bränna ut själv!


Stämmer, men för vissa datorer så får du visst med en vanlig installationsskiva med hela operativet, ibland få man med både kopia på hårddisken och en separat skiva, men det är lite olika från försäljare till försäljare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något anslutet till datorn förutom tangentbord och mus? Ta bort i så fall.
Har du stoppat in/bytt ut något kort i datorn under åren? Ta bort i så fall.

Annars så kan det vara att det behövs en diskett med drivrutinen för moderkortets SATA-kontroller för att installationsprogrammet ska kunna hitta hårddisken.




Har nu testat med alla ext. anslut. borttagna. Felet kvarstår Anv. ej SATA, det är ULTRA-ATA.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan också  bero på att datorn inte startar från dvd läsaren och då måste du gå in i bios och
och ändra så att dvd läsaren står först i bootlistan

Kolla också noga då du startar datorn med skivan i dvd läsaren för ibland måste man trycka på en tangent för att den skall boota från skivan Missar man det så försöker datorn starta normalt




Jag har ändrat I BIOS, skivan startar ok, så det är nog inget fel?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


OEM licenser är ett otyg som uppfunnits för att datortillverkarna skall kunna "skicka med" ett operativsystem billigt! Man får inte ens en installationsskiva, den måste man ju bränna ut själv!


Stämmer, men för vissa datorer så får du visst med en vanlig installationsskiva med hela operativet, ibland få man med både kopia på hårddisken och en separat skiva, men det är lite olika från försäljare till försäljare.



Om du menar städa framför egen dörr? För att jag kör "PIRAT"?
Köpte dat. beg. på blocket hemlev. med( XP-PIRAT inst. o. massor av virus) Viste inte ens hur man fick igång en dator vid köpet, är helt självlärd o.(60+) Samma visa när jag köpte OEM från P.B. skulle gärna lagt till några hundralappar, för en äkta CD.















 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


OEM licenser är ett otyg som uppfunnits för att datortillverkarna skall kunna "skicka med" ett operativsystem billigt! Man får inte ens en installationsskiva, den måste man ju bränna ut själv!


Stämmer, men för vissa datorer så får du visst med en vanlig installationsskiva med hela operativet, ibland få man med både kopia på hårddisken och en separat skiva, men det är lite olika från försäljare till försäljare.


Ja, man skall nog inte dra alla över en kam som jag gjorde!, det är fram för allt mindre datortillverkare som skickar med en bra OEM skiva och det beror
på att dom köper skivan (licensen) direkt av Microsoft (via återförsäljare som t.ex. Dustin, Kjell&Company)

En sådan skiva (licens) kan privatpersoner köpa också om vi bygger en dator själva!
Jag har själv gjort det, blir ju betydligt billigare än fullversioner !

S,F,B
Det är inte lätt för oss som är 60+ men med lite envishet och vilja att lära oss nya saker kommer vi långt !!
Varför bytte du hårddisk ?Fungerade din OEM skiva med den disk du tog bort?

/Kalle


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


OEM licenser är ett otyg som uppfunnits för att datortillverkarna skall kunna "skicka med" ett operativsystem billigt! Man får inte ens en installationsskiva, den måste man ju bränna ut själv!


Stämmer, men för vissa datorer så får du visst med en vanlig installationsskiva med hela operativet, ibland få man med både kopia på hårddisken och en separat skiva, men det är lite olika från försäljare till försäljare.


Ja, man skall nog inte dra alla över en kam som jag gjorde!, det är fram för allt mindre datortillverkare som skickar med en bra OEM skiva och det beror
på att dom köper skivan (licensen) direkt av Microsoft (via återförsäljare som t.ex. Dustin, Kjell&Company)

En sådan skiva (licens) kan privatpersoner köpa också om vi bygger en dator själva!
Jag har själv gjort det, blir ju betydligt billigare än fullversioner !

S,F,B
Det är inte lätt för oss som är 60+ men med lite envishet och vilja att lära oss nya saker kommer vi långt !!
Varför bytte du hårddisk ?Fungerade din OEM skiva med den disk du tog bort?

/Kalle




Den slutade "snurra" körde även något prog. som kollade, o. det var mycket rött!
Den fungerde perfekt, gjorde flera ominst.

S.F.B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att formatera disken före installationen, så du kan starta med helt tom disk!
Det finns tyvärr inget riktigt enkelt sätt att göra det på Det enklaste är ett partitioneringsprogram på en bootbar skiva men jag vet inget som är gratis, någon annan som vet ?
Ett annat sätt är att montera in disken i en annan dator (byglad som slave) och formatera den
Det går också att använda en fullversions xp skiva och köra installation fram till formateringen (går bra med grannens skiva, du skall ju inte installera så det är ju ingen piratkopiering!)

Det finns säkert andra sätt att göra det på ?

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att formatera disken före installationen, så du kan starta med helt tom disk!
Det finns tyvärr inget riktigt enkelt sätt att göra det på Det enklaste är ett partitioneringsprogram på en bootbar skiva men jag vet inget som är gratis, någon annan som vet ?
Ett annat sätt är att montera in disken i en annan dator (byglad som slave) och formatera den
Det går också att använda en fullversions xp skiva och köra installation fram till formateringen (går bra med grannens skiva, du skall ju inte installera så det är ju ingen piratkopiering!)

Det finns säkert andra sätt att göra det på ?

Kalle




Har form. flera ggr. kört Ubuntu (linux) samma resultat. Är ganska ny inflyttad, dom jag känner har inga "äkta" skivor. Montera som slave, skulle kanske gå,verkar rätt "bökigt"

NY FRÅGA:
Öppnade OEM-CD:n under Den Här Datorn, o. kommer bl.a. in i MS-DOS, o. andra ställen. som man kan ändra.
Men det verkar rena "Grekiskan"!

Så är det någon, som vet något om dessa "språk" "program"?

S.F.B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att disken är rätt inkopplad, rätt IDE kontakt (om det finns fler), att den är byglad som Master och att flatkabeln vänder rätt (rödmarkering till stft 1)
Fungerar det inte så är det fel på någon av komponenterna i datorn (disk, flatkabel, dvd-läsare, installationsskiva eller moderkort!
Felsökningen är svår om du inte har tillgång till en annan dator eller komponenter att byta och prova med

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att disken är rätt inkopplad, rätt IDE kontakt (om det finns fler), att den är byglad som Master och att flatkabeln vänder rätt (rödmarkering till stft 1)
Fungerar det inte så är det fel på någon av komponenterna i datorn (disk, flatkabel, dvd-läsare, installationsskiva eller moderkort!
Felsökningen är svår om du inte har tillgång till en annan dator eller komponenter att byta och prova med

/Kalle




Flatkabeln är ny,den är rätt inkopplad, Master disken är ny. Det är ju möjligt att det är fel på Moderkort eller CD:n ( är ej hemma på felsök.)
Servicekillen på P.B. sa att det inte funkar, att jag skulle återkomma nästa vecka på grund av datafel.

Å andra sidan: Lär det ju finnas "ÄKTA" XP att köpa på blocket o. tradera för några hundralappar?

S.F.B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

ok här är en förslag jag vet inte om det ska vara laglig eller olaglig men teknisk sätt är det laglig iaf. här är vad det kräver du måste ha en original serial nummer och nätet. installera xp med pirat eller vilken som helst skivan. sen kan du hamta den filen
http://www.microsoft.com/genuine/selfhelp/XPPkuinst.aspx?displaylang=sv&sGuid=d8e1a77d-cf1d-4f2a-9998-622ee515d089   det heter keyupdatetool. kör den men du måste ha nätet för det. skriv in serial nummer. där du har nu original xp.

**** jag vet inte om man få säga det om det ser olämplig ut mod kan radera detta post****

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är licensen och produktnyckeln man betalar för och som Microsoft bryr sig om, varifrån skivan kommer spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...