Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ubuntu i minnes kort


zamliman

Rekommendera Poster

hej jag har n flash drive (vet inte riktigt vad man kallar dom på svenska) som har 8gbminne så jag har försökt att lägga in ubuntu i den pch lyckades efter några tusen försök.
så det jag undrar nu är när jag anväänder den och startar så kommer det en fråga om jag ska instalera eller prova och sont men jag vill att det ska vara som normalt att den startar som windows direkt.
och för er som undrar har jag ubuntu 8,10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du vill köra direkt från minneskortet?

Hmm,  borde gå att lösa på nå't vis, man jag har bara använt den tekniken för att installera på hårddisken. Du kan i och för sig välja testa, så kör du faktiskt Ubuntu, men du vill antagligen slippa den där menyn. Är det ingen här som kan svara, så finns det 10000+ ubuntister här: http://ubuntu-se.org/ Någon borde ha svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att installera och köra ubuntu från ett usb-minne/flash drive.

Det finns vissa nackdelar med det eftersom en flash drive bara kan skrivas på ett begränsat antal gånger innan minnescellerna går går sönder/ slits ut, men enligt vad jag läst så kan man i alla fall göra 1 miljon skrivningar på en viss minnescell innan den är förbrukad, och operativsystemet använder inte alltid samma minnesceller när det skriver så det lär ju hålla ett tag.

Nu vet jag inte vilken ubuntu-version du planerar att installera, men jag har hittat en guide för att installera ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon) på en usb flash drive. Den är på engelska - hoppas inte det är ett problem.


http://www.pendrivelinux.com/2007/09/28/usb-ubuntu-710-gutsy-gibbon-install/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara betydligt lättare i senaste Ubuntu, 8.10, för det finns ett menyval som heter Create a USB startup disk. När man väljer det så kommer det upp ett fönster där man får fylla i vilken CD eller ISO-fil som innehåller Ubuntu, vilket USB-minne man vill ha det på samt svara på en fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...