Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasigt grafikkort??


MrSimson

Rekommendera Poster

Har under en längre tid nu försökt få bukt med mitt datorproblem...Det började med att jag troligtvis hade något sorts virus i den. Jag tänkte då att jag skulle använda den recoveryskiva som följde med datorn och installera om den. Det är föresten en fujitsu siemens scaleo 600. Detta gick bra men nu så kan datorn inte hitta något grafikkort eller några drivrutiner till det samma. och dessutom så laggar det när jag t.ex. ska ''rulla ned'' en sida på internet om ni förstår vad jag menar. Ett annat problem är att jag inte kan försätta datorn i vänteläge eftersom att den knappen är skuggad och inte går att klicka på. Försökte då med att installera nya drivrutiner till grafikkortet som är ett ATI Radeon x1650 men då går det inte alls bra och efter omstart så flimmrar skärmen och det rullar massa konstigt på den. Får då starta om igen och starta med senaste fungerade konfigaration. Jag gav då upp detta försök och installerade om windows igen. då med en windowsskiva på servicepack 2. Men samma problem kommer tillbaka...Vad är felet? Känn er fria att fråga om problemet, skulle väldigt gärna vilja ha en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte så mycket om just grafikkort, men det kan ju vara så enkelt, men synd att grafikkortet helt enkelt har slitits ut väldigt eller gått sönder. Annars vet jag inte, koppla ur grafikkortet, blåsa och damma av det lite kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte så mycket om just grafikkort, men det kan ju vara så enkelt, men synd att grafikkortet helt enkelt har slitits ut väldigt eller gått sönder. Annars vet jag inte, koppla ur grafikkortet, blåsa och damma av det lite kanske?

Det är väl något sådant som jag har tänkt mig men tänkte om det kunde vara något annat eftersom att inte heller vänteläge fungerar. Och dessutom så vill jag försäkra mig om att det verkligen är fel på grafikkortet innan jag köper ett nytt. Är det inte konstigt att det fungerar delvis. Jag menar det funkar ju att vanligt surfa och skriva dokument mm. Har också övervägt om det skulle kunna finnas något typ backupgrafikkort i moderkortet men vet inte hur man konstaterar detta i sådana fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du veta om det är fel på grafikkortet så är det bara ett råd jag kan ge dig. Testa att koppla in grafikkortet i en annan dator och fixa alla drivrutiner och stuff så det ska fungera. Där kan du kolla om vililäget krånglar på den och se om det är grafikkortets fel.

Om du vill försöka komma åt det antagliga integrerade grafikkortet i moderkortet så räcker ju det fortfarande inte till några spel direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du veta om det är fel på grafikkortet så är det bara ett råd jag kan ge dig. Testa att koppla in grafikkortet i en annan dator och fixa alla drivrutiner och stuff så det ska fungera. Där kan du kolla om vililäget krånglar på den och se om det är grafikkortets fel.

Om du vill försöka komma åt det antagliga integrerade grafikkortet i moderkortet så räcker ju det fortfarande inte till några spel direkt...

Visserligen inte men det kan ju vara ett sätt att se om grafikkortet fungerar eller inte ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske det är ^^'
Men det är väl nästan lättare att testa grafikkortet i en annan burk än att krångla med det integrerade antar jag om jag har förstått dig att du tänkte det? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske det är ^^'Men det är väl nästan lättare att testa grafikkortet i en annan burk än att krångla med det integrerade antar jag om jag har förstått dig att du tänkte det? :P

joo men problemet är att vi bara har bärbara datorer i familjen men får väl försöka få tag i nån burk 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte om någon kanske hade varit med om liknande problem eller om det är vanligt att ett trasigt grafikkort yttrar sig på detta vis...??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat med ett annat mycket sämre graffikkort i burken och det verkar funka nu...till och med väntelägesknappen...kan det tyda på att grafikkortet är paj elr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att avinstallera grafikkortet  från datorn så får Du veta om det funkar med det integrerade eller inte.

Högerklicka på den här datorn
klicka  egenskaper
maskinvara
enhetshanteraren
Bildskärmskort, då ser Du grafikkortet
klicka på ta bort
starta om datorn så skall datorn hitta gafikkortet och uppdatera drivrutinen.

Funkar inte det så är det nog bara att köpa ett nytt om Du behöver det till lite mer än bara skriva och läsa.

Gittan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som att datorn saknar drivrutiner, det kan yttra sig på det sätt du beskriver, och drivrutiner hittar du på Fujitsu Siemens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som att datorn saknar drivrutiner, det kan yttra sig på det sätt du beskriver, och drivrutiner hittar du på Fujitsu Siemens webbplats.

Är det drivrutiner till grafikkortet du pratar om så är det inte ett grafikkort som satt i från början utan ett annat som jag redan har försökt installera nya till. Eller du kanske menar att andra drivrutiner saknas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MrSimson @ 2008-11-03, 22:19
Har nu testat med ett annat mycket sämre graffikkort i burken och det verkar funka nu...till och med väntelägesknappen...kan det tyda på att grafikkortet är paj elr?


Hej!

OM det fungerar som det ska med det andra "Sk" sämre kortet! Så är det med stor sannorlighet att det var grafikkortet som orsakade problemet du hade!

OM du du nöjer dig med detta kort så ja då kan man väl säga att felet är åtgärdat och du kan fixa ett bättre kort om du vill utan att felet ska komma tillbaks!

Har haft liknande problem med grafikkort, lösningen för mig var då ett nytt grafikkort!

Är det ett PCI-E eller AGP?

Mvh
Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ett AGP kort och ja det verkar som att den enda lösningen är att köpa ett nytt kort tyvärr. tack för alles tips. ;) 

Någon som kan rekommendera ett bra AGP kort för runt 1000-lappen eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD 3650 är ett nytt och bra kort för sin prisklass.
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20081009/grafikkortsguide_oktober_2008-05.html

Däremot så verkar butiken dyr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332474
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s30908209#rparams=k=s30908228

HD 2600 XT som är något bättre enligt Toms Hardware, men inte mycket högre pris:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=349#rparams=k=s30908183

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu förstått att det kanske kan vara nätaggregatet som börjar bli slut efter som att det tappas lite av sin effekt genom åren och då detta är äldre så skulle det kunna vara det också. Det sämre grafikkortet som jag nu fungerar lär väl inte ´behöva lika mycket ström eller och att det därför fungerar nu elr...?

vad tror ni om min teori?

Tacksam för svar och spånigar kring olika orsaker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...