Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

simulera Diskettenhet vid start?


birdfish

Rekommendera Poster

Förutsatt att din dator stödjer boot från USB så ställer du in ordningen som datorn ska söka efter bootbara enheter i BIOS inställningarna. Se till att USB finns med före hårddisken.

Fast frågan gällde kanske hur du preparerar själva USB-minnet innehållsmässigt för att kunna boota ifrån den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Tack för svar! Jag uttryckte mig lite kort! Jag har en diskett med filer som delvis skall anpassa installationen av WinXP. Disketten skall då vara inmatad i floppyn när den rena installationen startar med CDskivan vid uppstart. Problemet är att diskdrive eller ens uttag på moderkortet saknas. Ville helst undvika att köpa en extern floppy bara för detta. Det vore alltså kanon om man kunde simulera floppyn med ett usb-minne. Det funkar inte med att bara köra in minnet.
Någon aning? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På så vis. Har inga bra idéer så här på rak arm. Kan vara så illa att Windows söker på A: under installation och finns inget där så hoppar den över det. Har sett andra program bete sig så. Flyttade nyligen ett programs licens på jobbet och då krävde programmet att man använde diskettstation med enhetsbokstav A:. Jag använde en extern usb-ansluten diskettstation för att lösa det problemet, men det var ju precis det du ville slippa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tag på annan lösning! Slipstreemar Xp med tilläggsfilerna till ny CD/DVD, gör den bootbar, och voila... allt funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...