Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ta bort Flash Player 8


ZuperZed

Rekommendera Poster

Brukar kunna lösa det mesta men nu tror jag att jag kan behöva lite hjälp.

Ska först och främst säga att jag kör Win Vista Ultimate x64.
Använder Secunia PSI för att bevaka och Revo Uninstaller för att avinstallera program.

I Secunia PSI ser det ut så här:

secunia.jpg

...och i Revo ser det ut så här (ska det vara kryss på ikonerna?):

revo.jpg

Enligt Secunia ligger filerna i följande mappar:
C:\Windows\System32\Flash8.ocx - (finns inte)
C:\Windows\SysWOW64\Flash8.ocx - (denna finns kvar)

Har provat avinstallera med Revo Uninstaller och med Adobes egna uninstall som finns här: http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=tn_14157

Startat om datorn och installerat på nytt utan att få bort det.

Till saken hör att jag hade senaste Flash Player installerat (version 9) innan detta dök upp på Secunia PSI.

Nån som har Secunia eller Revo och kan kolla hur det ser ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att avinstallera i Windows Safe Mode?

Prova också att installera senaste versionen och sedan avinstallera den med Adobes avinstalltionsprogram som du länkade till. Kan ju vara så att Revo och Secunia trasslat till det för Flash så att avinstallationen inte gör sitt jobb längre.

Verkar inte finnas några beskrivningar på hur man manuellt avinstallerar Flash heller (version 6 och tidigare finns det för dock men det hjälper ju inte här).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret JoAr.

Har redan provat att installera senaste versionen och sen avinstallera den igen med Adobes avinstallationsprogram och även testat i Win Safe Mode utan framgång.

Är det ingen som använder Revo som kan kika hur det ser ut? (tänkte mest på de där röda kryssen på ikonerna).

Annars får jag väl avvakta och se om problemet löser sig när Flash Player 10 kommer ut. Verkar vara på gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tippar på att x betyder att den inte används, jag hade nämligen både v9 och 10 i listan och det är 10an/ie jag använder. tror det var så jag installera en flash för ie och en till ff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att ta bort Flash-filerna som innehåller säkerhetshål eller byta namn på dem så man är säker på att de inte används? Jag vet inte hur det är med olika Flash-versioner, men när det gäller Java så går det på webbsidan att ange att en viss äldre version ska användas och inte den senaste utan säkerhetshål, och därför så är det viktigt att ta bort äldre Java-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att Flashikonerna som syns i Revo är till senaste Flash Player men det är ändå ett kryss på dem.

Hur riskabelt är det att bara radera de filerna i C:\Windows-mapparna så att de inte upptäcks av varken Secunia eller Revo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för att det är lite vanskligt att radera filerna som jag föreslog ett namnbyte, om det då blir något som inte fungerar så går det ju att byta tillbaks. Sedan om det påverkar Secunia eller Revo vet jag inte, men det viktiga är ju att säkra datorn och inte att alla program håller med om du har säkrat datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man döper om vissa registrerade dll/exe/ocx-filer så uppdateras registret per automatik så att filen ändå är registrerad på sitt GUID-nummer. Att döpa om filer är alltså inte helt säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har hänt sen sist:

Har raderat filen Flash8.ocx i mappen C:\Windows\SysWOW64 och installerat senaste Flash Player 10 (RC).

Nu ser det ut så här i Revo:

bild.jpg

Och inga program märkta som End-Of-Life i Secunia PSI heller. Problemet löst! Rock-apa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...