Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gmail?


INeve

Rekommendera Poster

Funderar på att helt gå över till Googles Gmail i stället för OutlookExpress med e-posthantering på min egen dator ;-)

Att jag möjligen vågar beror på att Gmail bjuder på stor volym att man kan spara rätt många gamla brev - ty det gör jag!

Antar att här finns många som använt Gmail ett tag och som kan berätta vad man bör tänka på?

Några detaljfrågor:

1) Kan man arrangera mappar som man gör i OE?

2) Kan man fejka avsändare som man kan i OE? Där kan man ju i inställningar angeat avsändare (=Return Path) ska vara tex kalle@ankeborg!

3) Kan man sända iväg e-post till tex 200 personer i ett svep? Vill dessutom gärna hämta in de 200 adresserna från tex Excel och inte ha dem i någon adressbok (ty de varierar mellan sändningstillfällena.)

4) Andra uppenbara skillnader mot den "normala" e-posthantering som jag nu har?

Med Stort Tack på förhand för alla svar och synpunkter jag kan få av Er ;-)


Neve
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminståne med Thunderbird kan du lägga in ett eller flera Gmailkonton.

Då kan du använda Thunderbird både för att skicka och ta emot, via Gmail, sortera mappar mm lokalt, men ändå ha möjligheten att spara alla brev på Gmailservern. Möjligen sparas inte skickade brev från klienten - har inte tänkt på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen sparas inte skickade brev från klienten - har inte tänkt på det.

Om man skickar mejlen med hjälp av Googles smtp-server så sparas även skickade mejl i Googles databas.

1) Så vitt jag förstår det så organiserar man inte mejlen i mappar på det fasts sättet, utan man sätter etiketter på mejlen (ett mejl kan då ha flera etiketter) och så anger man att man vill se mejl med en viss etikett (till exempel genom att klicka på önskd etikett i etikettlistan. Så man kan använda det som mappar men det är mer flexibelt och därmed så jobbar man lite annorlunda.

2) Vet inte om man kan göra hur som helst, men man kan knyta flera epostadresser till ens konto.

3) Jag kan inte se att man när man skriver mejl kan använda adresser som hämtas från något annat ställe än Gmails kontaktlista. I kontaktlistan så kan man importera CSV-formaterade filer.

Det är bara att sätta igång och pröva själv om det passar dig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...