Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna flera portar mot Internet


Addemunther

Rekommendera Poster

Hej!
Jag fick tipset från en kompis att man kan öppna fler portar mot nätet så det går snabbare. Eftersom jag laddar upp och ner från min hemsida, kan det vara bra att ha den där extra hastigheten.

Någon som vet? Skriv gärna....

MVH
Adrian Munther

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program är det som behöver bli snabbare?
Ligger din hemsida på ett webbhotell?
Vad använder du för program för att ladda upp och ner och vad är det du laddar upp och ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller nog att det blir rätt fil då för det cirkulerar en EVID4226PATCH.EXE som har för sig följande:

  • The Process is packed and/or encrypted using a software packing process
  • Looks at the contents of the autoexec.bat file
  • Reads email address and phone book details
  • Uses DNS to retrieve the IP address for web sites
  • Visits web sites on your PC without you knowing
Källa: http://www.prevx.com/filenames/X553204680075785399-0/EVID4226PATCH.EXE.html

och vad något som ska snabba upp internet har att göra i adressboken och behöver besöka andra webbplatser skulle jag ju gärna vilja veta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller nog att det blir rätt fil då för det cirkulerar en EVID4226PATCH.EXE som har för sig följande:
  • The Process is packed and/or encrypted using a software packing process
  • Looks at the contents of the autoexec.bat file
  • Reads email address and phone book details
  • Uses DNS to retrieve the IP address for web sites
  • Visits web sites on your PC without you knowing
Källa: http://www.prevx.com/filenames/X553204680075785399-0/EVID4226PATCH.EXE.html

och vad något som ska snabba upp internet har att göra i adressboken och behöver besöka andra webbplatser skulle jag ju gärna vilja veta.
OOPS, Glömde skriva att man ska ska scanna den redigt innan man öppnar den, för man vet ju aldrig.  Rodna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att jag inte har Windows xp, utan Vista, så då fungerar ju inte EVID4226PATCH.EXE.

Jag hörde att det var något man ändrade på i Registereditorn.

Det jag gör på nätet är att administrera min webbsida och ladda hem diverse program via torrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Administrera en webbsida kan ju inte vara något som kräver någon hög hastighet och det gör du väl med webbläsaren och du kan inte påverka vilka portar som webbläsaren använder.

Hastigheten på torrent-nedladdningar bestäms i huvudsak av uppladdningshastigheten på dem du laddar från. Portarna som används bestäms av torrent-programmet.

Men du kanske inte menar portar utan samtidiga halvöppna TCP-anslutningar?
För det kan ha viss betydelse för torrentnedladdningar.

Det är betydligt svårar att ändra det i Vista än i XP, där det räckte med en registerändring. För att veta om det överhuvudtaget finns något behov så får du kolla i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationverktyg) och se om det ofta finns någon rad som lyder:
EventID 4226: TCP/IP has reached the security limit imposed on the number of concurrent TCP connect attempts
fast det står på svenska förstås om du har svensk Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet för att se om event/händelse 4226 är ett problem bakom kulisserna är att gå in i händelseloggen för Windows och se om event 4226 verkligen inträffar. Att det inträffar en eller ett par gånger om dagen är inget problem för prestandan förutom under några sekunder. Hittar du massor av loggningar på samma dag kan det vara ett problem, men det ska vara många och under samma tidsperiod i så fall. Fast så vitt jag vet är det bara vissa spel och fildelningsprogram som kan lida av att ha en spärr på antal utestående anslutningsförsök till nya klienter/datorer ute på internet per sekund. Du kan fortfarande ha hundratals eller rent utav tusentals upprättade förbindelser. Det är bara etablering av nya förbindelser som begränsas till max 10 (eller om det var 20) stycken per sekund.

Som Cecilia säger så är den "rena" patchen för 4226 eventet i dagsläget bara för Windows XP SP2. Det är fortfarande rätt mycket oklarheter i hur man får patchen att fungera med Windows XP SP3 även om det verkar finnas lösningar på det också. Ska man applicera patchen gäller det att hitta en ren sådan eftersom det finns gott om modifierade patchar som innehåller både det ena och det andra.

Vista använder signerade drivrutiner och OS kärnan tillåter alltså bara sådana i en standardinstallation. En patchad nätverksdrivrutin för TCP/IP kräver därför att man slår av kravet på signerade drivrutiner i Vista vilket leder till att man öppnar upp datorn för andra hot. Det finns ingen registernyckel som gör det möjligt att komma runt begränsningen som införts i Windows nätverksdrivrutin för TCP/IP.

Det här med 4226 eventet inträffar ska alltså inte orsaka några stora problem och i långa loppet inte hämma nedladdnings/uppladdningshastigheter (undantaget vissa situationer i fildelningsprogram och vissa spel).

Har du en router så kan det snarare vara den som inte klarar av tillräckligt många samtidiga upprättade förbindelser med andra datorer. Många billiga routrar hämmar effektiviteten av fildelningsprogram pga sådana begränsningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...