Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta till trådlöst


digitpaul

Rekommendera Poster

Vi har en router som heter D-link DSL-604+ och förutom anslutning via sladd med två datorer kan jag vid behov ansluta min bärbara trådlöst med hjälp av ett kort som heter AirplusDWL-650+. Nu har min fru köpt en ny bärbar som hon direkt har kunnat ansluta till trådlösa nätverk lite varstans i världen dock inte här hemma. Hur bör man göra för att komma igång med detta. Vi skulle nog behöva en detaljerad beskrivning för "dummies". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är osäkra på vilket av de trådlösa nätverken som visas som är vårt eftersom vi misslyckats med att namnge och konfigurera ett nytt. Det verkar som om min bärbara är ansluten till "default" och det visas med bra mottagning (gröna staplar) i fruns nya dator men hon kan inte ansluta. Är det problem med att hennes har Vista och de andra datorerna XP?
Vad MAC-filter är vet jag inte, men det verkar som om vi har något som heter MAC-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ge ett namn på det trådlösa nätverket gör man i routern och det brukar kallas SSID där. Är det där du har försökt ändra?

Det spelar ingen roll om det är XP eller Vista.

MAC-filtrering ställer man in i routern och då anger man vilka MAC-adresser som får ansluta till routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!
Jag ber om ursäkt för att jag inte förklarade vad MAC-filter va för något, hade lite bråttom.
Jag skulle bara säga att jag provade att köra win vista i min laptop för ett par månader sedan. Jag hade problem med att ansluta till internet när datorn kördes på batteri. Stoppade jag in strömsladden var det inga problem. Jag kunde inte begripa vad det var som felade. Efter ett par timmars pillande med det krånglande vista kom jag på att när datorn kördes på batteri hade nätverkskortet "Låg energiförbrukning" och med strömdrift "Normal". Jag kommer inte riktigt ihåg hur man kommer åt dessa avancerade energiinställningar. Förmodligen under Energialternativ eller liknande. Kanske är det samma problem för er med vista-datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...