Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lila Rand På Skärmen


yohannes89

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en bärbar dator, HP Pavilion zd8180ea. Är cirka 3-4 år. Fungerat bra, till idag. Jag fick en pixeltunn lila rand på skärmen. Den försvann sedan i två sekunder och dök sedan upp igen. Jag prövade sedan att ställa om upplösning och färgkvalité och några gånger försvann linjen och kom sedan tillbaka. Jag hittade ett forum där en hade också en lila rand. Han installerade bara senaste drivrutiner till grafikkortet och linjen försvann. Jag prövade detsamma utan lycka. Jag formaterade om hela datorn och installerade om drivrutinerna till grafikkortet, men linjen var kvar.

Så nu undrar jag om ni har några tips på vad jag kan göra åt den lila linjen.
Tack på förhand!
MVH Johannes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom den är ganska gammal kan de vara igendamning (stavning?) och överhettning som gör att grafikkortet visar "artifacts".  känn på datorn om den känns varm någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Är den 4 år gammal så är det nog värt att kosta på en ny laptop nu när priserna är så låga. Du har gjort allt men randen är där och är det pixelfel så kommer den att förbli där för evigt är det grafikkortet det är fel på så ska det kanske kunna rätta till sig på något sätt. Har ingen erfarenhet av laptops, men någonstans därute finns säkert någon kunnig.

Att tänka på när man köper LCD-skärmar till datorer är att Samsung är dom enda som har en garanti mot pixelfel och byter skärmen. På andra märken får man stå ut med något enstaka fel. Något att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Olle M!
Hmmmmm, du påstår att Samsung har garanti mot pixelfel....
Kanske det, men med många MEN!!!!! De går enligt"gällande världspraxis" , påstår de.  Min sprillans nya Samsung 2032BW, (ok, inte den allra dyraste...men..)
som jag köpte i slutet av maj 2008, hade en pixel trasig, ja, EN, men en irriterande EN enda....
Men, det var bara om det var flera pixlar i ett visst litet område som inte fungerade som de bytte skärmen.
 Även om jag inte hade använt min mer än 2 dagar( ca 5 timmar). De beklagade bara att jag fått ett inte helt perfekt exemplar...sånt hände, men mycket, mycket , mycket sällsynt....
Och då jag ifrågasatte varför, om så sällsynt varför de inte hade en nollpixelfelgaranti, så hänvisade både Samsung och Alina (till Samsungs ) till denna världspraxis.
(Satt i fjällvärlden solandes på en snödriva och pratade med både Alina och Samsung... Hade även lämnat in min skärm till Alina..)

Så vad Olle menar med garanti, vet jag inte.
Mvh , Migden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...