Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Battlefield 1942


Randomizer1

Rekommendera Poster

Randomizer1

Hej!
jag älskar att spela BF 1942.
Men när jag spelar Battlefield 1942 så laggar det RIKTIGT mkt.
Men när jag spelar wow så laggar det inte så mkt.
Vad kan vara fel?
Snälla hjälp!

Jag har:
1.25 Gb ram
1.69 GHz
Processor: Intel Celeron CPU 1.70GHz
Grafikkort: Radeon 9600SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lagg pga att du har låg frame rate eller lagg pga nätverket? Det är helt olika saker som måste adresseras på olika sätt.

Spel som BF42 är mycket mer krävande när det gäller nätverkets stabilitet och serverns kapacitet jämfört med MMORPG. Jag tänker inte gå in på detaljer i vad som skiljer nätverkshanteringen åt i de olika typerna av spel.

Har du samma problem på alla servrar i BF42 oavsett om det är få spelare på servern eller många och oberoende av vilken server du besöker? I så fall är det troligen din dator som måste tweak:as lite för att få till det. Är det beroende på server så kan det vara så att vissa servrar är underdimensionerade.

Jag spelar inte BF-spelen själv men i Quake-baserade spel kan man kolla både FPS i spelet med lite trix och se ping-tiden i millisekunder på alla spelare på servern. Har du över 100 så har du kass uppkoppling mot servern och bör leta vidare efter en bättre. Tider på 200-300 ms är värdelösa och admins kan t.o.m. blockera sådana spelare från att komma in på servern. En bra uppkoppling ligger ofta på mellan 30-80 ms. Om många andra på servern har konstanta pingtider på över 100 så kan de i sig göra att du känner det som att det är svårt att träffa pga att deras avatarer har en tendens att hoppa och rycka när de rör sig pga av långa fördröjningar i kommunikationen. Spelen har nämligen algoritmer som försöker förutsäga vart spelaren är på väg och när det är för lång tid mellan paketen med positionsuppdateringar så blir risken större för att algoritmerna gissar fel så att säga. När ett paket med position sedan kommer så justeras avataren vilket gör att den kan rycka till och flytta på sig mer än förväntat.

Vet inte om det här sa så mycket men det är svårt för mig att säga mer när jag inte vet mer i detalj hur lagget uppstår eller uppför sig. De två sakerna du behöver försöka lista ut är om det är lagg pga låg frame rate eller lagg på nätverket samt om det är lagg på alla servrar eller bara vissa.

Nu ska jag sluta babbla. Passa på att kolla in om denna tweak guide kan hjälpa dig att få ordning med lagget: http://www.tweaktown.com/guides/420/battlefield_1942_tweak_guide/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade lite tips på planetbattlefield.gamespy.com:

INTERNET/NETWORK PERFORMANCE

THIS IS VERY IMPORTANT FOR A GOOD INTERNET PERFORMANCE!

- Before joining an Internet game you should check the settings under CONNECTION SPEED in the Internet tab to make sure that you have the appropriate connection type set. If you experience lag or jitter while on an Internet game, try setting your CONNECTION SPEED to the next lowest setting.

- JOINING MULTIPLAYER GAMES: To get the best performance given your computer we recommend you follow these guidelines:

HARDWARE
Minimum system - Join servers that have up to 20 players

Recommended systems - Join servers that have up to 32 players

High end systems - Join servers that have up to 32+ players


BANDWIDTH
Modem users - Join games with a maximum of 16 players.

ISDN users - Join games with a maximum of 24 players.

ADSL/Cable users - Join games with a maximum of 32 players.

T1/LAN users - Join games with a maximum of 32+ players.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Randomizer1

Tack!
det är tack vare låg frame rate.
men det laggar i campain. (vanligt spel)

vad kan det vara?


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Randomizer1

Tack!
det är tack vare låg frame rate.
men det laggar i campain. (vanligt spel)

vad kan det vara?


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Randomizer1

Tack!
det är tack vare låg frame rate.
men det laggar i campain. (vanligt spel)

vad kan det vara?


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla igenom tweak-guiden jag länkade till och se om du hittar några tips.

Kan också vara så att dina grafikdrivrutiner behöver uppdateras. Vissa funkar inte alltid så bra med alla spel. Kan till och med vara så att man behöver hitta äldre drivrutiner, men ta det när andra alternativ sinar. Det är inte så vanligt trots allt.

Jag har ett litet ess i rockärmen om det är så att grafikdrivrutinernas optimeringsfunktioner ställer till det för dig. Det är nämligen så att grafikdrivrutinerna anpassar sina inställningar beroende på namnet på exe-filen. Det kan vara så att dessa optimeringer inte funkar så bra för dig då hårdvara förändras och optimeringarna kanske gjordes när spelet var nytt och den hårdvara som fanns då. Sättet att slå ut dessa "optimeringar" är att leta upp installationsfoldern för spelet och döpa om BF1942.exe eller vad spelets exe nu heter till något annat, t.ex. MittBattlefield.exe eller något annat udda. Sedan får du givetvis dra ut en ny genväg till skrivbordet eller redigera den befintliga så att den pekar på det nya namnet om du vill ha en genväg. Denna lilla ändring gör att grafikdrivrutinerna inte kan upptäcka vilket spel det är du kör och aktiverar därför inga särskilda optimeringar för spelet utan kör på med standardinställningarna för grafikkortsdrivrutinen. Detta är ett knep som löst mångas problem med krånglande spel då drivrutinerna är boven och inte spelet i sig. Se givetvis till att ha laddat hem senaste patcharna för spelet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Randomizer1

TCK TACK SÅ MKT JOAR!
men skulle du kunna säga det på svenska?(det vill säga lättare sätt xD)

fattar inte tweak guiden :(
finns det nåt lättare sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Randomizer1

TCK TACK SÅ MKT JOAR!
men skulle du kunna säga det på svenska?(det vill säga lättare sätt xD)

fattar inte tweak guiden :(
finns det nåt lättare sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Randomizer1

TCK TACK SÅ MKT JOAR!
men skulle du kunna säga det på svenska?(det vill säga lättare sätt xD)

fattar inte tweak guiden :(
finns det nåt lättare sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Randomizer1

TCK TACK SÅ MKT JOAR!
men skulle du kunna säga det på svenska?(det vill säga lättare sätt xD)

fattar inte tweak guiden :(
finns det nåt lättare sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Randomizer1
TCK TACK SÅ MKT JOAR!
men skulle du kunna säga det på svenska?(det vill säga lättare sätt xD)

fattar inte tweak guiden :(
finns det nåt lättare sätt?

ta bort TCK.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag kan översätta allt i guiden åt dig. Det är för mycket och jag vet inte vad som kan tänkas hjälpa just dig. Jag tror att du får hitta någon som kan engelska om det är där skon klämmer. Alternativt får du försöka hitta en guide på svenska mha google eller liknande. Du kan ju begränsa sökningarna till svenska sidor.

Det andra inlägget jag skrev (det som innehöll lite citat på engelska) kan du strunta i eftersom det inte var nätverksrelaterat lagg.

Mitt sista tips om att döpa om exe-filen kan du alltid prova. Det är ju enkelt att ändra tillbaka om det inte löser något problem.

Skummade lite till allmänt på nätet om möljiga orsaker och tydligen är det så att om man kör med bottar (dvs. datorstyrda medspelare) på lite högre svårighetsgrader så drar de mycket prestanda ur dator. Om du får bättre prestanda genom att sänka svårighetsgraden så kan det vara en orsak.

Sedan har några konstaterat att ibland kan ljud och ljuddrivrutiner vara boven i dramat. Testa att stänga av ljudet helt ute i inställningarna. Flyter det då vet du vad felet ligger någonstans. Testa i så fall att dra ner ljudkvalitén till minimun, ändra till 11 eller 22kHz, dra ner hårdvaruacceleration till ett minimum ute i kontrollpanelen samt slå på hårdvaruacceleration på ljudet inne i spelet. Jag har som sagt inte spelet själv så jag vet inte mer i detalj om hur man reglerar ljudkvalitén för spelet. Det här är saker jag hittat när jag surfat runt som kanske kan hjälpa dig. Prova också att skruva ner grafikinställningarna i spelet dvs lägre skärmupplösning, slå av AntiAliasing och Anisotropic Filtering etc. bara för att se om det blir bättre eller om det fortfarande laggar. Allt för att försöka hitta orsaken till lagget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...