Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hastighet internet


Bowling14

Rekommendera Poster

Hej alla!

Har väl kända problem för många, men behöver ändå lite tips???

Har sedan ca 1-2veckor tillbaka haft stora bekymmer att komma upp i någon bra hastighet på min 8mb telia adsl. Ligger konstant på mellan 0,9 - 2,5mb. Har sjävlfallet kontaktat teliasupport och de har mätt upp linan som verkar ok. Har även följt deras grundläggande tips, exempelvis stängt av modemet kollat kablar, även byt modem, inget hjälpte. Fick även tips om ev spyware, så jag har kört spyboot search adaware m.m. Hittade inget...

Kan det vara något i min dator, har en ganska ny, med windows vista. Upplever den något "svajig" om ni förstår, för ofta upp små varningsrutor om att ex. utforskaren måste startas om windows värdprocess rundl32 måste startas om m.m. I bland får även en varningsruta när jag stänger maskinen, typ fel i minnensläsningen vad det gäller explorer.exe.

Kör norton, hela paketet.

Tacksam för lite tips på vad jag kan göra, och på var jag kan börja felsökning

Mats 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ligger konstant på mellan 0,9 - 2,5mb."
Är det vad Bredbandskollen eller någon liknande sida mäter upp?

SUPERAntiSpyware är bättre än de två program du nämner så pröva med det. Kör också en online-skanning för att få en kontroll mot en annan virusdatabas, t ex Kasperskys.

"typ fel i minnensläsningen vad det gäller explorer.exe"
Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:
http://www.memtest.org/
http://www.ultimatebootcd.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Cecilia:
Ja jag använder den sidan, samt att jag även laddat ned tptest 5.

Till927:
Min uppladdningshastighet har nu på slutet legat mellan 0,02 och 0,05mb

Fortsätt gärna med mera tips...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia hälsar:

Upp till 8 Mbit/s nedströms och upp till 0,8 Mbit/s uppströms. Den hastighet du kommer upp till vid varje enskilt surftillfälle varierar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

något är ju fel, klicka på tcp/ip analyser och du får fram viss data som du kan kopiera in här
http://www.speedguide.net/sg_tools.php


Hej fick fram detta, någon som kan tyda detta!!!

« SpeedGuide.net TCP Analyzer Results »
Tested on: 07.20.2008 02:23
IP address: 81.235.xxx.xxx
 
TCP options string: 020405b40103030201010402
MSS: 1460
MTU: 1500
TCP Window: 65700 (multiple of MSS)
RWIN Scaling: 2
Unscaled RWIN : 16425
Reccomended RWINs: 64240, 128480, 256960, 513920
BDP limit (200ms): 2628kbps (329KBytes/s)
BDP limit (500ms): 1051kbps (131KBytes/s)
MTU Discovery: ON
TTL: 116
Timestamps: OFF
SACKs: ON
IP ToS: 00000000 (0)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia hälsar:

Upp till 8 Mbit/s nedströms och upp till 0,8 Mbit/s uppströms. Den hastighet du kommer upp till vid varje enskilt surftillfälle varierar.


Visst vet jag detta också, men att ligga på ca 1,5mb hastighet (vet även att de testmätare som finns man kan använda hellre inte är 100%iga) ned under två veckor ungefär får mig att inse att något inte stämmer. Köper man en lite dyrare tjänst vill man ju försöka dra fördelar av den.

Fortsätt gärna med mer tips och fötslag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går att ändra lite inställningar men dom är mest för att optimera uppkoplingen och det har ju tidigare fungerat utan att dessa inställningar ändrats.
det kan göra är att hämta programmet tcp optimizer på samma sida som tidigare och där väljer du 8000 på skalan, aply changes.
sen kan du högerklicka på nätverkskort i enhetshanteraren > egenskaper. välj fliken avancerat, kolla efter link speed/duplex mode och receive buffer size och berätta vad som är valt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...