Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virutuellt Ramminne(Swap eller Pagefile som det också heter)


ScaniaR500

Rekommendera Poster

Det är väl känt att Windows prestanda degenererar med tiden. En orsak är att Windows registerfil blir fragmenterad, inte på disken utan innehållet i filen. Dessutom växer den rejält med tiden då många program lägger till data men avinstallationsprogrammen klarar oftast bara av att ta bort de som installationsprogrammet lagt till och det är bara en liten del av vad programmet skapat under tiden det körts. Detta gör att de hundatals sökningar som görs i registret varje sekund tar längre tid än när datorn är nyinstallerad.

När det gäller skillnaden på din och din fars dator så är CPUn den enskilt viktigaste komponenten för att få fart på en dator, men om minnet skulle börja ta slut på din fars dator så kommer troligen din dator med lite långsammare processor bli snabbare än hans eftersom du har mer minne och klarar dig undan swap i större utsträckning. Vi räknar tusendels sekunder för sökning på disk då swappen involveras medans minnesaccess räknas i miljarddelssekunder. Det är flaskhalsen som sätter begränsningarna för hastigheten med andra ord. Frågan är bara vart den är i varje aktuell situation. Det kan t.o.m. vara enskilda program som är installerade på datorn som agerar flaskhals. Ett långsamt antivirusprogram kan dragga ner en snabb dator väsentligt jämfört med de snabba.

Du har helt rätt i din beskrivning av Hyper Threading. Prestandaökningen pga det är dock inte så jättestor och ofta inte direkt märkbar utan specifika prestandatester och kan inte ens jämföras med om man har flera kärnor i processorn. Klockfrekvensen på processorn är nog det som är av störst vikt när det gäller skillnaden i din och din fars dator så länge inte minnet fyllts upp.



jo, vad gäller cpun och minnet, så har du helt rätt. vad jag ville få fram var ju att både min dator och fars dator är lika bra. för jag har ju mer ramminne än far och farsan har en lite bättre processor. men vad gäller skillnade mellan min och fars dator så är ju som du säger CPUn den viktigaste komponenten, och hos CPUn framför allt klockfrekvensen som sätter skillnaden sålänge minnet inte är fyllt. Så du har helt rätt vad gäller din teori. just nu när jag skriver här på forumet så har jag windows media player 11, flock(mediaversion av firefox), enhetshanteraren och aktivitetshanteraren igång plus alla drivare för ljudkort, bluetooth, grafikkort, systemet för ligthscribe, InCD(Neros produkt), drivarna för mitt DWL-G132(trådlöst D-Link nätverkskort) och säkerhetsprogrammet Panda Internet Security 2008 med Truprevent aktiverat(vann 3 månaders gratis licenstid genom någon slags undersökning om virus eller något sånt, vann jag detta fina pris för att jag har en virusfri dator) och med allt detta igång använder datorn mellan 23 - 48% av processorn, 559 mb av 3072 mb av växlingsfilen och ledigt fysiskt ram i kb: 1457720. så som regel när jag bara gör såndant så går det lediga ramet aldrig under 1,2 GB.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...