Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ip adress konflikt med Vista


baddsoffa

Rekommendera Poster

baddsoffa

Jag har en ny Laptop med engelska vista home premium. Jag far hela tiden problem med att ansluta till intenet. Jag far ip adress konflikt hela tiden. Det spelar ingen roll om jag ansluter direkt till internet via kabel eller vi routern. Jag har ytterligare en stationar dator med xp och en annan laptop med xp och det fungerar utmarkt. kan nagon hjalpa till med detta problem.
Jag har sett i andra forum att men skall andra i registret men jag kanner mig osaker att ga in dar och andra, finns det nagot annat satt?
tacksam for hjalp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FriedClient
Jag har en ny Laptop med engelska vista home premium. Jag far hela tiden problem med att ansluta till intenet. Jag far ip adress konflikt hela tiden. Det spelar ingen roll om jag ansluter direkt till internet via kabel eller vi routern. Jag har ytterligare en stationar dator med xp och en annan laptop med xp och det fungerar utmarkt. kan nagon hjalpa till med detta problem.
Jag har sett i andra forum att men skall andra i registret men jag kanner mig osaker att ga in dar och andra, finns det nagot annat satt?
tacksam for hjalp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FriedClient
Jag har en ny Laptop med engelska vista home premium. Jag far hela tiden problem med att ansluta till intenet. Jag far ip adress konflikt hela tiden. Det spelar ingen roll om jag ansluter direkt till internet via kabel eller vi routern. Jag har ytterligare en stationar dator med xp och en annan laptop med xp och det fungerar utmarkt. kan nagon hjalpa till med detta problem.
Jag har sett i andra forum att men skall andra i registret men jag kanner mig osaker att ga in dar och andra, finns det nagot annat satt?
tacksam for hjalp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FriedClient

Hej!

Jag hade samma problem m. mitt Vista Ultimate, så jag startade helt sonika om min router.

Fick förvisso lägga in de andra datorerna i huset (3st), men det löste mitt problem.

Mvh Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

baddsoffa

Hejsan,

det hjälper tyvärr inte mig. Jag får hela tiden meddelandet att "Windows has detected an IP address conflict"

Jag har lyckats att koppla upp mig under en kort period så det är inget fel på dator/hårdvara vad jag kan förstå.

Det verkar som om det är något med vista och något i registeret som man ska ändra, kan detta vara sant?

Jag har hittat följande länk http://support.microsoft.com/kb/928233 som verkar beskriva mitt problem, finns det någon som kan konfirmera att detta är lösningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

holidayevent

låter som du har två datorer varav båda är inställda så att de får samma ip adress därmed blir det konflikt mellan datorerna och det går inte att gå ut på internet.

prova att stänga av inne på routern DHCP och därmed göra ett eget ip nummer manuellt i datorn typ: 192.168.0.2 och den andra datorn 192.168.0.3
då blir det nog inga konflikter.

har fått ett liknande meddelande inne på vista ultimate förr när jag använde det, och det berodde på att ip nummret var likartat som var i en annan dator i hemmet, därmed konflikter utan anslutningsmöjligheter wub.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

baddsoffa

Tack för hjälpen, tyvärr består problemet. Jag har kopplat ur routern och har anslutit direkt till mitt bredband. Alltså, ingen annan dator i hemmet är ansluten. Dessutom har jag provat med ipconfig/release och ipconfig/renew ändock för jag samma problem med ip konflikten. Jag är på väg att skicka ut den genom förnstret snart wub.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux för Alla

Dessutom har jag provat med ipconfig/release och ipconfig/renew ändock för jag samma problem med ip konflikten. Jag är på väg att skicka ut den genom förnstret snart wub.gif


Om du bootar på en Live-Linux som Ubuntu 8.04 på samtliga maskiner anslutna till ditt LAN, kan du åtminstone felsöka hårdvaran som talar med ditt WAN. Plocka sedan bort en maskin i taget tills du kommer till felkällan, varpå du har läst loggfilerna i Ubuntu och kan räkna ut vilken IP-adress som gäller internt/externt, DHCP-inställningar, lokala inställningar et cetera. Fungerar det inte *då*, kan du kasta liten boll ut genom fönstret med Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

baddsoffa

Dessutom har jag provat med ipconfig/release och ipconfig/renew ändock för jag samma problem med ip konflikten. Jag är på väg att skicka ut den genom förnstret snart wub.gif


Om du bootar på en Live-Linux som Ubuntu 8.04 på samtliga maskiner anslutna till ditt LAN, kan du åtminstone felsöka hårdvaran som talar med ditt WAN. Plocka sedan bort en maskin i taget tills du kommer till felkällan, varpå du har läst loggfilerna i Ubuntu och kan räkna ut vilken IP-adress som gäller internt/externt, DHCP-inställningar, lokala inställningar et cetera. Fungerar det inte *då*, kan du kasta liten boll ut genom fönstret med Vista.

intressant lösning, nu är jag ingen hejare på linux så det verkar vara lite för avancerat för mig. det lutar åt att den åker ut genom fönstret om ingen annan kan hjälpa till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har datorn för IP-adress när du ansluter direkt till bredbandet resp. till routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...