Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorstart


Equium

Rekommendera Poster

När jag startar datorn så läser DVD - läsaren in var tredje sekund och bildskärmen är svart, den startar ej med andra ord. Den går igång om jag smäller till lite löst på chassit vid hårddisken. Samma problem när jag ska ta datorn ur vänteläge, men ej när jag bara startar om den. Någon som vet vad det kan vara för problem? tongue.png 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättesvårt att säga men jag skulle öppna datorn och kolla att alla kablar sitter i och inte glappar. Titta också så att de inte är skadade på något sätt. Eventuellt kan du också prova att byta kablar till DVD och hårddiskar. Kolla också att grafikkortet sitter i ordentligt (du nämde att bilden är svart så för att vara på säkra sidan). Se till att du har laddat ur dig från statisk elektricitet först och det första du gör därefter är att ta i ren metall på chassilådan. Först därefter kan du röra saker i lådan. Undvik att ta på kretatsar och så i största möjliga mån.

Se också till att du inte har någon skiva i DVD-läsaren när du startar datorn. Har du en defekt skiva med läsfel så kan DVD-spelaren försöka identifiera skivan om och om igen vilket brukar låsa upp datorn. Du kanske ha stött på problemet i Windows för då brukar utforskaren och Windows i allmänhet vara väldigt trögt och knappt svara på musklick i startmeny etc.

Lyssna eller känn med ett finger om hårddisken roterar. Hårddisken burkar vibrera lite svagt om den är igång och det brukar kännas rätt tydligt när den läser eftersom armarna med läshuvuden som flyttar sig över skivorna i disken. Man kan också höra om den går igång när du slår på strömmen, men det beror lite på hur mycket oväsen resten av datorn för. Är det så att disken inte verkar rotera när datorn strular för dig men att den kommer igång om du knackar på den så är det troligen hårddisken som är på väg att ge upp. Du ska bara veta hur många hårddiskar som jag knackat igång under den tid jag jobbade som PC tekniker i början av 90-talet ohmy.png Om det är så att den går igång när du knackar på den så gör backup omedelbart. Undvik att stänga av datorn innan du är klar för disken kan ge upp när som helst och aldrig starta igen när det här problemet väl uppstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har nu kommit fram till att det är grafikkortet som glappar. Det var inte hårddisken, testade med en annan för att komma fram till det.

Så när man knackar till på grafikkortet så hoppar datorn igång. Problemet är att grafikkortet är integrerat i moderkortet! Är det möjligt att byta ut eller är det bara att byta hela moderkortet?

Uppskattar gärna lite tips på bästa lösning för att få allt till att fungera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafik integrerat på moderkortet går inte att byta. Det du troligen kan göra är att installera ett separat grafikkort för då kopplas den integrerade grafiken ur automatiskt. Kanske känner du någon som har ett gammalt oanvänt grafikkort som du kan få eller köpa för någon hundring. Att köpa ett nytt grafikkort kostar ju ungefär lika mycket som ett nytt moderkort (beror givetvis på vad man väljer för prylar, priserna kan variera mycket). Det är ju inte garanterat en lösning att stoppa i ett externt grafikkort så bäst vore om du har möjlighet att prova först innan du lägger ut pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu har jag skaffat ett grafikkort. Och det dumma är jag inte kommer in på datorn alls längre. Det hjälper inte att knacka eller nått, har även bytt och testat andra kablar m.m

Jag måste ju in på datorn och avinstallera det gamla och installera det nya men det går ju inte nu! Fundersam

Nån som vet vad som kan göras/testas ??

För den andra delen är jag inte riktigt 100% att det är grafikkortet!

Någon ide ??


Mycket Tacksam för svar ! ! !

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du när du testade med en annan hårddisk ? va windows intallerad på den hdd i din dator,, annars är det inte säkert den går igång. Är win installerad på den hårddisken så har den ju installerat drivrutiner från den datorn.
Brukar kunna bli problem om man tar en hårddisk från en annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny hårddisk med 500GB (Western Digital), knackade vid grafikkortet och datorn gick igång. Vi installerade Vista och allt fungerade, vi antog då att det interna grafikkortet var paj så vi köpte ett nytt externt (Sapphire Radeon HD 4850 Dual Slot) och nu när vi skulle starta datorn och installera drivrutiner m.m innan vi monterar grafikkortet. Så nu går det inte längre att knacka igång datorn, DVD läsaren lyser ca var 3-5 sekund och skärmen är svart. När man knackat efter ett tag så slutar DVD läsaren att lysa men annars ingen förändring, skärmen är svart.

HJÄÄLP ! ! !

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar datorn om du tar ut det nya grafikkortet?
Hur vet du att du knackade på grafikenheten på moderkortet och inget annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej och nu startar det inte över huvud taget, men gjorde det för ett tag sen.
Jag är som sagt inte 100% att det är grafikkortet som är felet. Men förr gick den igång när man knackade vid/på Grafikkortet


Det enda som händer när man knackar på det integ. grafikkortet med det nya grafikortet i, är att dess fläkt börjar snurra och den startar. Men skärmen får inget signal.


Anledningen till att den inte går igång med det nya grafikkortet är väl att drivrutinerna inte är installerade??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att använda ett grafikkort redan innan drivrutinerna är installerade eftersom det finns en enkel grundläggande drivrutin inbyggd i Windows som fungerar med alla grafikkort.

Hmm, med det integrerade grafikkortet antar jag att du menar chipset, det sköter om annat än grafiken också och det kanske har blivit skadat av att bli överhettat därför att dess fläkt inte fungerar ordentligt eller, om du menar att du verkligen har knackat på själva kretsen, av statisk elektricitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara lite vad som helst som kan ha slutat fungera på själva moderkortet. Det var därför jag rekommenderade att testa med något gammalt grafikkort först för att vara säker på att datorn fungerar bra med ett separat grafikkort. Om det är mer som inte fungerar på moderkortet så är det moderkortsbyte som kanske måste till och det är sällan värt pengarna att bara ersätta det om det är en lite äldre dator. Ofta är det då bättre att köpa både moderkort, processor och minne så får man en uppgraderad dator för resonabla mängder extra pengar. Sedan beror det också på om det är en märkesdator eller hemma/datorbutiksbygge. Märkesdatorer är mycket besvärligare att byta saker på då de har så många egna speciallösningar och kompatibilitetsproblem med standardkomponenter man köper från datorbutiken. Hemma/datorbutiksbygge kan man oftast byta enskilda delar utan problem.

Det sk chipsetet som Cecilia talar om ansvarar för en stor del av kommunikationen mellan olika delar av datorn och har det tagit stryk så startar sällan datorn alls förutom att vissa fläktar går ingång när strömmen kopplas på.

Risken är rätt stor att det inte finns mycket att göra. Kolla att alla sladdar från nätaggregat till moderkortet sitter i ordentligt. Det kan vara allt från två till en hel drös kontakter. Prova och se om det fungerar med det grafikkort som ni testade med innan ni köpte det nya och se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar jag fått, verkligen tacksam. Det blir moderkortsbyte tillsammans med ram och processor
Grafikkort har vi ju precis köpt!

Tacksam om ni kan ge lite tips/exempel på bra grejer, Ram, moderkort och processor under 2000kr

Tack!  Stort flin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...