Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur stora enheter klarar NTFS


iller

Rekommendera Poster

Det är konstigt för min dator vägrar formatera min nya 60GB till NTFS.

 

Den säger att disken är större än 2048MB

därför måste den formateras med FAT32

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har råkat ut för problemet också. Bootpartionen (oftast c-partionen för att förenkla det här lite) (där Winnt-katalogen ligger) har jag aldrig lyckats formatera till större enhet än 4 GB i NTFS. Detta gäller såväl SCSI- som IDE-diskar. Övriga partioner går att formatera med högre kapacitet.

 

Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har inte med NTFS att göra. NTFS klarar partitioner som är 16 exabyte. Rent praktiskt finns det en gräns vid 2 terabyte. Men problemet med max 4 Gb på c: beror på att när du installerar och skapar partitionen så skapas den som n FAT16 partition och där är max 4 Gb. Sedan när installationen närmar sig sitt slut konvertaras den till NTFS. Det du kan göra är att stoppa in din 60Gb disk i en dator med NT och formattera den med NTFS. Sen stoppar du tillbaka den och installerar. Klart!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart men skulle du inte ha en NT burk bör du väl kunna göra en FAT32 partition som bör gå göra så stor som du vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jo jag håller med, men det finns mer som är lite roligt i det här. Jag körde Servermagic (samma bolag som gör PM) på en testserver. Jag hade en bootpartion på 4 Gb som jag ville expandera till 6 Gb under NTFS (NT4). Servermagic slutförde aldrig konverteringen. Jag var tvungen att avbryta konverteringen (den hade stannat - jag kunde dock återgå till den gamla storleken utan problem). Man kan tycka vad man vill om de här diskprogrammen men... dessutom vill jag minnas att programtillverkaren av Servermagic inte rekommenderade större bootpartioner än 7 Gb.

 

Jag har då iallafall aldrig kunnat göra bootpartioner större än 4 GB... inte med några verktyg jag känner till...

 

Jag vill minnas att jag testade att formatera en hel disk med NTFS i en annan maskin. Av vad jag kommer ihåg gick det inte att installera NT på den disken... men det är några år sedan och det är möjligt att mitt minne sviker mig.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar win2k boot diskar som är större än 2Gb?

 

Min bootpartition (och enda partition i detta system) är en 16GB NTFS partition.

 

Jag kör Win2k server men har provat med NT4 och Win2k pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den burken som jag använder till att skriva det här har en 5 gig NTFS bootpartition, W2k Pro och det var inga problem att installera. För en tid sen installerade jag en W2K Server men på den var det tväromöjligt att få en större bootpartition än 4 gig. Varför W2k beter sig så inkonsekvent vete gudarna.

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja..

Jag kan med säkerhet säga att det går att ha stora partioner än det ni snackar om med NTFS. Har själv en 45GB och en 60GB.. Partionerat såhär:

C: 10GB

D: 10GB

E: 30GB

F: 20GB

G: 30GB

=CA 105GB

Utan problen, Och alla är NTFS..

Kör Win2K SP2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är inte att partionera enheten, det fungerar.

 

Jag vill ha en 60GB enhet i NTFS inte en massa små

 

 

Visserligen har jag nu fixat problemet

 

------------------------------------

partioner är för mesar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...massa små!?!?!?

Skulle inte kalla det där små...

Inte för att skryta men inte e det många som har en C-partion på 10 GB...

 

Du sa att du hade fixat problemet...va va det som va fel då???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg har inga partioner i min dator bara hela hårdiskar C:=30 D:=60 E:40

F:=20

 

 

Mitt problem var att jag inte fick formatera min 60GB i NTFS av någon konstig anledning, så jag tog med den till en kompis som formaterade den. och nu är det inga problem.

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-08-07 10:05:25 av iller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...