Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SD-kort 2Gb blev 1GB


kalle1944

Rekommendera Poster

Jag köpte ett 2 GB SD-kort och gjorde som det står i manualen för min kamera Casio Exlim EX-Z55. Jag formaterade kortet i kameran. Efter formateringen så blev kapaciteten bara 1 GB. Det hjälpte inte att formatera om kortet i datorn. Det är fortfarande 1 GB. Är det någon annan som har samma erfarenhet? Kan det vara så att kameran bara stöder 1 GB??? och därför förändrar kortet på något sätt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett 2 GB SD-kort och gjorde som det står i manualen för min kamera Casio Exlim EX-Z55. Jag formaterade kortet i kameran. Efter formateringen så blev kapaciteten bara 1 GB. Det hjälpte inte att formatera om kortet i datorn. Det är fortfarande 1 GB. Är det någon annan som har samma erfarenhet? Kan det vara så att kameran bara stöder 1 GB??? och därför förändrar kortet på något sätt??


Testa asluta kortet till datorn och ta bort själva partitionen med diskhanteraren.
Start - kontrollpanelen - prestanda och underhåll - adminitstrationsverktyg - datorhantering
Under Lagring hittar du diskhantering.
Högerklicka på den partition som utgör ditt minneskort och välj ta bort partition.
Prova sedan att skapa ny partition med datorn eller stoppa in kortet i kameran och formatera kortet.
Det kan hända att du får välja vilken storlek du ska formatera till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mats

Jag försökte göra som du skrev. Ta bort partitionen var gråat. Jag kan se att det finns 957 MB som inte är allokerat. Filsystemet är FAT, vet du om det måste vara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade följande information på minnestillverkaren SanDisks forum:

http://communities.sandisk.com/sandisk/board/message?board.id=memorycards&message.id=54

Kortfattat är SD minnen ursprungligen designade för 1GB kapacitet som max men med vissa trick har man utökat det till 2GB. Men, alla enheter kan inte hantera så stora minnen och därför får man bara tillgång till 1GB.

Windows kan inte få tillbaka de saknade 1GB som är oanvänt utan det behövs tredjepartsverktyg och jag har hittat flera referenser till ett verktyg som heter "HP USB Disk Storage Format Tool" och nämns även i länken ovan. Men om du ska använda minnet till din kamera som uppenbarligen inte kan hantera mer än 1GB så kommer den inte att kunna läsa ett minne som är formaterat som 2GB så om du fortsättningsvis tänker använda minnet till kameran så verkar det som om du får nöja dig med att bara använda 1GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysningarna, jag har tittat på länken jag fick av dig JoAr och inser att jag får nöja mig med 1GB. Min kamera som har några år på nacken klarar tydligen inte mer. sad.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack JoAR

Jag testade att ta hem programmet som du föreslog och formaterade om kortet. Stoppade in det i kameran och det fungerade.smile.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där. Kameran fixade inte att formatera men läsa ett redan formaterat minne på 2GB gick bra. Intressant. Kul att det löste sig till det bästa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...