Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

zune.txt


Ulvas

Rekommendera Poster

En ny cookie, zune.txt, har börjat smyga sig in i min dator. Jag har svårt att slippa ifrån den. Vad är det här för cookie?

Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att hitta något på google om man söker på zune.txt. Det enda jag vet är att zune är ett tema till win xp och microsofts egen mp3 spelare.

Har du någon av dom två? Var någonstans är det du hittar den här cookien?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har WIN XP men inte MP 3-spelare. Cookien ligger i vanliga mappen bland de övriga som jag tillåter. Problemet med den här är att den inte går att "porta", vilket jag gör med många andra. Förklaringen kan vara att det är en "Microsoftprodukt". Tror egentligen inte att det är något att bry sig om, men det retar mig ordentligt att den kan ta sig in på datorn på någon slags smygväg, kanske alltså via WIN XP. Det måste finnas fler som har den här cookien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skadar ju aldrig att köra igenom en scanning efter virus, spyware och annat otyg.

Adaware 2007, Spybot Search & Destroy och SuperAntiSpyware är allt tre bra verktyg att använda för det. En manuell fullständig virusscan kan ju också vara på sin plats för att vara på säkra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev inledningsvis, så handlar det nu inte om hur jag får bort zune.txt. Det handlar om var den kommer ifrån. Det verkar vara så, att ett program i datorn lägger dit den varje gång jag startar ie7 och går ut på nätet.

Jag misstänker starkt att cookien har med antingen Windows Media Player eller Outlook Connector att göra. Om det stämmer, är det ingen fara - även om det är irriterande. Annars är det fara å färde. Fenomenet uppstod ungefär när jag installerade Outlook Connector - tror jag.

Det bör rimligen finnas fler än jag som har råkat ut för detta. Kontrollera era cookies!

Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram mappen med bland annat alla cookies:
Internet-alternativ - Allmänt - Webbhistorik Inställningar - Visa filer
Leta upp zune
Ställ in Visa -Detaljerad lista
Vad står det för internetadress för zune?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev inledningsvis, så handlar det nu inte om hur jag får bort zune.txt. Det handlar om var den kommer ifrån. Det verkar vara så, att ett program i datorn lägger dit den varje gång jag startar ie7 och går ut på nätet.

Jag misstänker starkt att cookien har med antingen Windows Media Player eller Outlook Connector att göra. Om det stämmer, är det ingen fara - även om det är irriterande. Annars är det fara å färde. Fenomenet uppstod ungefär när jag installerade Outlook Connector - tror jag.

Det bör rimligen finnas fler än jag som har råkat ut för detta. Kontrollera era cookies!

Ulf

Jag har tittat i mina coockies och jag hittar den inte där jag har både outlook conector och win media player.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram mappen med bland annat alla cookies:
Internet-alternativ - Allmänt - Webbhistorik Inställningar - Visa filer
Leta upp zune
Ställ in Visa -Detaljerad lista
Vad står det för internetadress för zune?

Hej,

www.zune.net

Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså Microsofts webbplats för deras mp3-spelare. Även om du inte besöker den webbplatsen medvetet så kanske du besöker någon webbplats som har börjat visa reklam som är hämtat från zune.net.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså Microsofts webbplats för deras mp3-spelare. Även om du inte besöker den webbplatsen medvetet så kanske du besöker någon webbplats som har börjat visa reklam som är hämtat från zune.net.

Jag är med på resonemanget. Men, cookien dyker upp direkt när jag går ut på nätet. Den verkar komma inifrån. Kan det vara så, att något i datorn i själva verket samlar på sig information, som sedan hämtas hem av zune.net? Jag har för tillfället Aftonbladet.se som startsida.

Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva vad som händer om du inte har någon startsida alls.
Gå till andra sidor först innan du besöker Aftonbladet och håll koll på om zune-cookien dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat att ha en blank startsida. Samma resultat. Har också testat flera andra startsidor. Samma resultat. Har nu också testat med blockering av alla cookies. Samma resultat. Kul, va? Jag tror fortfarande att denna cookie kan komma inifrån datorn. Skulle Microsoft verkligen kunna med att hitta på nåt sånt här? Frågan är vem som är mottagare av informationen i denna cookie.

Det kommer garanterat att dyka upp fler än jag som upptäcker det här. Det är bara en tidsfråga. De flesta kollar nog mycket sällan sina cookies.

/Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att köra datorn ute på nätet i felsäkert läge. Ingen zune.txt dök upp! Va betyder detta?

/Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att köra datorn ute på nätet i felsäkert läge. Ingen zune.txt dök upp! Va betyder detta?

/Ulf

Förmodligen att det kommer inifrån datorn då eftersom det är igång mycket färre program när datorn är i felsäkertläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta kollar nog mycket sällan sina cookies.

/Ulf

tex jag för det ju bara harmlösa text filer, jag har tusentals då jag specifikt aldrig rensar cookies

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar inte vara den enda som har upplevt det i alla fall. Googla på: zune.net cookie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...