Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hastighetsproblem med 802.11n-router


blizzy

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis köpt en D-link DIR-615 router och en DWA-142 usb-nätverkskort.

Tillsammans med min macbook pro har jag kopplat ihop 2 datorer i ett trådlöst nätverk.

Tanken var att använda 802.11n då både routern och datorerna klarar detta.

Efter en massa pill med inställningarna kommer jag dock endast upp i hastigheterna 117mbps (macbooken, via 11n) och 54mpbs (dator med usb-grejen, via 11g). Den andra datorn vill alltså inte köra 11n, trots att den stödjer detta.

 

Så frågorna är:

Går det att komma upp i snabbare hastighet än 117mbps med 11n? (D-link skyltar ju med att 11n ska ge 'upp till 300mpbs och jag är ju inte ens i närheten!)

Finns det något sätt att tvinga nätverkskortet att använda 11n istället för 11g?

 

Under mina tester står båda datorerna nära routern utan något emellan.

 

All hjälp uppskattas,

-Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

har du testat att uppdatera drivrutinerna/firmware till ditt nätverkskort.

 

sen är 300mpbs bara teoretiska hastigheter, det går inte att komma upp 300 mpbs än för att 11n är inte godkänt än som international standard.

 

[inlägget ändrat 2008-02-16 18:02:14 av Magnus Lindh]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lyckades lösa det genom att tvinga routern att köra i n only mode samt att ställa om lite inställningar för hastigheten...

 

Nu är dock grejen att båda mina datorer säger att de har 2-300mbit anslutning, som även konfirmeras av routern, men jag kommer aldrig upp i de faktiska hastigheterna. Jag ligger t.o.m. under 54mbit när jag överför filer (om man ser till hur lång tid det tar, inte vad det står att det är för hastighet).

 

Förstår att 300mbit bara är i teorin men över g borde man väl kunna komma upp i med n, annars kunde jag ju köpt en g router =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med g-standarden på 54 Mbit/s så kan du inte få en högre filöverföringshastighet än ca 25-30 Mbit/s.

 

Du borde kunna få ut en filöverföringshastighet på ca 100 Mbit/s med n-standarden, men det gäller ju att det är tillräckligt snabba hårddiskar också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...