Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-minne


Attas

Rekommendera Poster

Köpt ett USB-minne (SanDisk) och på det minnet finns något som heter U3 Launchpad Settings. Det är vad jag förstår ett program som gör att man kan ha lösenord på USB-minnet och en mapp Documents som i sin tur innehåller 4 mappar/ Downloads, Music, Pictures och Videos. Jag är inte i behov av detta utan vill ha ett 'rent' USB-minne så jag har försökt att få bort detta men kan inte. Någon som vet hur man gör. Det hjälper inte att formatera minnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag har ett SanDisk U3 Titanium minne.

Jag har inte tagit bort Launchpad men jag vet hur du kan göra för att få bort det:

Öppna Launchpad

Välj 'Status and Settings'

Sedan 'Remove'

Och sedan bara uninstall.

 

Detta gör att U3 funktionerna tas bort och USB minnet blir 'vanligt'

 

Hör gärna av dig och berätta hur det går

 

MVH Nisse_Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag öppnat Launchpad så får jag upp en 'rullgardin' med olika allternativ däribland Settings. När jag klickar på Settings så kommer det upp ytterliggare en 'rullgardin' med allternativen U3 Launchpad Settings och Programs Settings. Under U3 Launchpad Settings finns en 'flik' som heter Uninstall, vilken jag förstår jag ska använda, och när jag klickar på den får jag upp en 'knapp' att klicka på där det står Uninstall U3 Launchpad. När jag klickat på den kommer det upp en ny ruta med texten This program only supports one U3 drive removal. Exit the program and unplug extra drive then try again. Då har jag bara ett alternativ att välja på och det är Cancel. Då får jag upp en ny ruta med texten Are you sure you want to exit the U3 Launchpad Removal program? Då klickar jag på Yes. Men det händer ingenting och programvaran och mappen är kvar. Det du skrev Status and Settings och sedan Remove hittar jag inte på detta minnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Ja det kanske inte är riktigt samma minne vi har så det kan nog skilja sig lite.

Men prova den här vägen också:

Sätt in minnet som vanligt

Öppna C:/

Documents and Settings

Sedan mappen med ditt inloggningsnamn

Application Data ( det är en dold mapp)

Där ska det nog finnas en mapp som heter U3.

I den mappen finns det nog ett program som heter Launchpad Removal.exe. det startar en avinstallation av U3 (förhoppningsvis)

Prova med att göra detta.

Hoppas jag inte krånglar till det allt för mycket.

Du får höra av dig igen och säga hur det går!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej N N

 

När jag satt i USB-minnet så öppnas det automatiskt och det kommer upp tre mappar. En mapp som heter med Documents och har 4 undermappar/ Downloads, Music, Pictures och Videos. Dessa är ju i detta fall utan betydelse. Sen är där en dold mapp som heter System och innehåller en mapp som heter Apps. I Apps mappen finns två XML-dokument på 1kB st. I det ena dokumentet står <LPDB /> och i det andra

<LPGDB>

- <DONOTSHOW>

<UnsafeEject>1</UnsafeEject>

</DONOTSHOW>

<RUNNINGTIME />

<PROGRAMS />

<DONOTSOUND />

<DEVICELABEL>USB_5</DEVICELABEL>

<DEVICElABELFLAG>0</DEVICElABELFLAG>

<UpdatesAutoCheck>1</UpdatesAutoCheck>

<LastAutoCheckTime>1200069897</LastAutoCheckTime>

</LPGDB>

Sen är där en dold mapp till som har en mappikon av en CD-skiva och mappen heter LaunchU3. När jag öppnar den mappen så får jag upp samma information som när jag klickar på ikonen sidan om klockan nere till höger. Och då är jag tillbaks där jag var innan.

Det måste väl på något sätt gå att tömma USB-minnet?

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gav du upp N N?

Jag behöver fortfarande hjälp. Har varit inne på SanDisks webbsida och kollat men det ger mig inget. Min engelska är inte så bra men jag förstår att något inte stämmer.

 

Solution:

To uninstall a U3 program that cannot be uninstalled normally you will first need to set you computer to show hidden files.

 

1) Double click 'My Computer' and select 'Tools' on the top navigation.

2) Select 'Folder options'

3) Select the 'View' tab

4) Select 'Show hidden files'

 

Once the computer has been set to 'Show hidden files', we will need to open the removable disk drive that corresponds with the Cruzer flash drive. You should now see a folder named 'System'.

 

1) Open the 'System' folder and inside you will see a folder named 'Apps', open the 'Apps' folder as well

2) You will see a series of folder named by a string of numbers

3) Open each folder until you find the folder containing the name of the program you wish to remove then delete this folder

4) Now navigate back to the removable drive and open the 'Documents' folder

5) Find and delete any folder that has the same name as the program you wish to remove

6) Close the removable disk window and safely eject the device

7) Reinsert the device

8) When U3 launches you will get a message that the program you wish to remove failed to initialize and it will ask if you want to remove the program, choose 'Yes' and the program will be removed.

 

Under punkt 2 You will see a series of folder named by a string of numbers, har jag ju inte. Har ju bara de två dokument som jag beskrivit innan. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Är tacksam för alla förslag.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Ja herre ---!

 

Det blev krångligare än vad jag trodde.

I menyn du får upp när du klickar på ikonen vid klockan - fins det inte något som heter typ Settings?

Någonstans där borde det finnas instruktioner hur du gör för att ta bort det. Jag lägger upp bilder hur det ser ut hos mig:

 

Bild 1:

http://www.box.net/shared/a2ajedick0

 

Bild 2:

http://www.box.net/shared/o42gu1eskg

 

Bild 3:

http://www.box.net/shared/pgg946we88

 

Jag vet inte om detta hjälper dig något men så här ser det ut hos mig i alla fall. Vi får höras av igen!

 

MVH Nisse_Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej N N.

 

Ja du, bild 1 ser i stort sätt lika ut. Har den 'knappen' Status and Settings fast det står bara Settings på min. När jag klickar på den så får jag fram två allternativ U3 Launchpad Settings och Program Settings. Jag får ju då välja U3 Launchpad Settings. Då får jag fram en ny bild som också nästan liknar din. Du har allternativen

Language,

Capacity,

U3 Launchpad Settings,

Security,

Remove.

 

Jag får upp allternativen

Preferences,

Automatic Updates,

Autorun,

Capacity,

Uninstall,

Security.

 

På bild 3 så har du klickat på Remove och får fram bilden med U3 Launchpad Removal. I mitt fall så får jag klicka på Uninstall och då får jag fram ytterliggare en knapp att klicka på och på den står det Uninstall U3 Launchpad. När jag klickat på den så får jag återigen fram nästan samma bild som du.

 

På din bild får du nu fram att du kan gå vidare med Next för att avinstallera programmen på USB-minnet.

 

Jag får fram texten

This program only supports one U3 drive remova. Exit the program and unplug extra drive then try again.

Någon Next går inte att klicka på utan bara Cancel.

 

Det är så här långt jag kommer.

 

Men kan du förklara hur du fått fram bilderna så kanske jag kan gå den vägen. Kan du hitta de till mitt minne?

 

Här är adressen till det jag har.

 

http://www.sandisk.com/Products/Item(1922'>http://www.sandisk.com/Products/Item(1922)-SDCZ6-2048-A10-SanDisk_Cruzer_Micro_2GB_Black.aspx

 

/Ulf

 

Adressen blav ofullständig:

 

http://www.sandisk.com/Products/Item(1922)-SDCZ6-2048-A10-SanDisk_Cruzer_Micro_2GB_Black.aspx

 

[inlägget ändrat 2008-01-12 15:10:43 av Attas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett gott försök i alla fall.

Nä tyvärr så funkade det inte. När jag hämtat programmet och kört det så får jag upp samma bild som när jag går via USB-minnet d.v.s. en gul triangel med ett utropstecken i och texten

This program only supports one U3 drive remova. Exit the program and unplug extra drive then try again.

Sen är knapparna <Back o Next> 'döda'. Har bara Cancel att klicka på och då kommer det upp en ruta med texten

Are you sure you want to exit U3 Launchpad Removal program? Och det finns ju då två allternativ, Yes eller No. Klickar så klart på yes men det händer ingenting.

 

Det måste väl gå att tömma minnet på något sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Ja detta börjar bli knepigt nu!

 

Det måste väl gå att tömma minnet på något sätt.

 

Ja det kanske går. Prova med att formatera minnet 'Flyttbar Disk'. Se om det finns något alternativ om du högerklickar på 'CD-enheten' 'U3system' under Den här datorn. Typ om det går att formatera den också. Jag vet inte riktigt hur vi ska gå vidare men vi återkommer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Nisse.

Det här börjar bli en följetong.

 

Gick in på Den här datorn högerklickade på flyttbar disk (f).

Markerade Egenskaper, ny flik, Maskinvara, markerade SanDisk U3 Cruzer Micro USB Drive, markerade Egenskaper för den, ny flik, markerade Drivrutiner,markerade igen SanDisk U3 Cruzer, ny flik, klickade påAvinstallera, ny ruta Varning! Du kommer att avinstallera enheten från systemet. Ja, äntligen!!! Klickar på OK.

 

Kollar USB-minnet, det är tomt. Tar ur det och sätter i det igen. Datorn säger att en ny maskinvara har hittats och installerar den. Öppnar minnet och skiten är tillbaka.

 

Ibland är det tur man kan behärska sig.

 

Hur f-n ska jag tömma minnet. Jag vill bara ha ett tomt USB-minne där jag kan lägga in det jag vill ha och inget annat.

Det är bud på prispengar snart till den som kan lösa detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Prova med att formatera 'U3 System', den extra cd-enheten som finns under den här datorn.

Funkar inte detta så vete f-n vad som är problemet.

 

Men när jag hade köpt mitt minne blev jag också lite sådär förvånad över grejerna som fanns där redan. Jag ställde mig frågan om jag skulle försöka ta bort det med det gjorde jag inte. Jag avinstallerade de program jag tyckte va helt onödiga för mig exempelvis Skype och Avast antivirus. Sedan kollade jag vad det fanns för gratis program att installera. Jag hittade ett program som raderar filer för gott. Det tyckte jag kunde vara rätt bra. Sedan har jag tyckt att det har varit bra med Lanchpaden eftersom jag snabbt kommer ut att utforska minnet samt att säkert ta bort maskinvaran från datorn.

Jag kan säga som ett tips för en sista utväg att du behåller U3 och avinstallerar så många program som möligt. Jag menar det gör ju egentligen inte så jättemycket att det finns där eftersom det inte tar mycket utrymme.

Jag vet inte vad du tycker.

Hör av dig igen

MVH Nisse_Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Nisse_Nisse.

Jag har försökt med allt men det är helt hopplöst.

Det som är kvar på minnet är en mapp som heter Documents och den har 4 undermappar Downloads, Music, Pictures och Videos.

Sen är där en dold mapp som heter System och en mapp som heter LaunchU3. Har beskrivit de här innan.

Allt annat har jag fått bort. Det tycks vara omöjligt att tömma minnet för det är väl 'skyddat' på något sätt. Det enda jag kan göra i detta fall är att gå in på Verktyg > Mappalternativ > Visning > Visa inte dolda filer eller mappar. Då försvinner (slipper jag se) den dolda mappen System i alla fall.

 

I det stora hela så är det skit av SanDisk att man ska 'tvingas' ha det dom tycker man behöver. Jag vill ha ett tomt USB-minne och själv lägga in vad jag behöver. Vi får väl ge upp här om det nu inte är någon annan som har någon lösning.

 

Du ska ha tack för din medverkan Nisse_Nisse.

 

Uffe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Ja det är mycket märkligt.

 

Ja vi får lägga ner projektet.

 

Jag vill ju inte avinstallera min U3 så jag kan ju inte säga om jag får samma fel.

 

Ja, ha det bra! Hör av dig igen om det är nåt annat...

 

MVH Nisse_Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag kom och tänka på en grej du kan gör aför att inte Lanchpad ska starta när du sätter in minnet. I cd-enheten U3System finns en autorun fil. Redigera den i anteckningar så startar nog inte programmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr N N.

Det hjälpte inte. I U3 Launchpad Settings, Autorun får ju upp antingen Disable Autorun eller Enable Autorun.

Skillnaden är att kör jag på Enable Autorun så får jag upp bägge mapparna Flyttbar disk (F:) och U3 System (G:) och i Disable får jag bara Flyttbar disk.

Det går nog inte att tömma minnet är jag rädd för.

 

/Uffe

 

[inlägget ändrat 2008-01-14 17:05:50 av Attas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...