Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP krachar vid uppstart


Mikaeel2

Rekommendera Poster

Hej

Lite bekymmer för en entusiastisk hemma användare.

 

Datorn är en Fujutsu-Siemens. HD C: Seagate Barracuda 120Gb HD D: Seagate barracuda 400GB. Intel 2,5??GHz och en 1,5 GB ram

 

Jag har fått problem vid uppstarten.

 

Jag får direkt meddelandet windows kunde inte startas (vit txt på svart skärm. Kan som alternativ välja att köra i olika felsäker läge, men det funkar inte på något av alternativen för win krachar igen efter en lite stund, och datorn startar om.

 

Låter jag datorn tugga på, win får starta igång som 'som vanligt', vit text på svart skärm, jag gör ingenting, så kommer efter en ett meddelande på ljusblå skärm. jag hinner inte läsa hela texten för den syns bara en knapp sekund. Men där står bla 'Inkonsekvenskontroll' och trycka på F9. Men det sprelar ingen roll. Win krachar och återstartar och en ny cykel körs igen med samma resultat.

 

Jag har försökt att instalera om Windows, både med startdisketyter och CD-skivan (OEM-skiva).

Jag kommer en bit in i installationen, men sen blir det stopp, och några kryptiska meddelanden.

 

Där står bla:

'HD på 0 på ID 0 på buss 0 på ATAPI MBR

J:partition1 NTFS

 

HD 0 på ID 1 på buss 0 på ATAPI MBR

C: partition1 okänd'

 

Skumt, för jag har inget varken CD eller brännare som heter J: och defintivt ingen HD.

 

Testar jag med att gå vidare i istallationen och väljer J: så kommer texten 'XP kan inte identifiera den valda partitionen'

 

Väljer jag C: så blir det samma text.

 

Alltså kommer jag inte vidare i ominstallationen av XP.

 

Jag är ju försåss nyfiken på vad forumets läsare har för synpunkter oc åsiker om vad som har hänt ( kan ha hänt) och vad man listigast gör åt det.

Och vad beryder 'Inkonsekvenskontroll'?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inkonsekvenskontroll innebär att det har upptäckts något problem med hårddisken och den kontrolleras.

Det verkar som att du har problem med åtminstone din C:-hårddisk.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att installera på en hårddisk i taget, kanske det är kombinationen av hårddiskarna eller byglingarna eller kablarna som är fel, men prova dom en och en och prova med olika kablar.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...