Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP startar inte


dizzie71

Rekommendera Poster

När mitt XP Home försöker starta så börjar den ladda ett tag (loggan syns) och efter ett tag startar den om. Jag har tryckt F8 och testat alla startalternativ. När jag väljer 'starta med senaste fungerande installation' kommer det fram ett felmeddelande som säger: 'kan inte starta windows för att C:\Windows\system32\ntsim.sys är skadad'. Den filen verkar ha något med 'VIA networking...' att göra.

 

XP ligger på en SATA-disk (tror jag det heter) och när jag startar med XP-skivan, hittar den bara min andra IDE-hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att XPs installationsprogram ska hitta en SATA-hårddisk så brukar man behöva ha drivrutinen till moderkortets SATA-kontroller på en diskett, som man stoppar in tidigt i installationen (Tryck F6...).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tänkte använda XP-skivan för att köra en 'repair' inte ominstallation. Finns det nån bootdiskett till XP liknande de gamla windows? Om man fick fram nån kommandprompt (liknande MS-DOS) så kanske man kunde kopiera över en fungerande fil 'ntsim.sys'. Fast det brukar inte vara så enkelt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro du behöver drivrutinen eftersom hårddisken inte hittas.

 

Om man väljer R vid första valet på XP-skivan så kommer man till en reparationskonsol med kommandoprompt, du kan se om det går att kopiera en fil där. Men jag har ingen aning om det hjälper i ditt fall.

 

För att kopiera över filen så kan man också flytta över hårddisken till en annan dator som extradisk (eller spara viktiga filer så man kan göra en riktig installation).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du trodde så hittade den bara min IDE-disk när jag tryckte R i början av XP-skivan. Det finns inget startup-program som man tex kan starta med från ett USB-minne eller liknande?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte.

 

Jag gissar att problemet är att du inte har någon diskettstation och i så fall finns möjligheten att göra en egen XP-skiva som innehåller drivrutinen med hjälp av programmet nLite. Inget jag gjort själv dock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har en diskettstation på min havererade XP-dator, men problemet brukar vara att disketterna är begränsade i storlek... Och min stenålders-laptop som jag skriver ifrån nu finns ingen brännare. Försökte förresten köra startdisketten för win-ME på xp-datorn, men då var problemet att den bara kände igen FAT/FAT32 diskar... ntsim.sys finns troligen inte på xp-skivan, om jag förstod en engelsk tråd

 

[inlägget ändrat 2008-01-04 11:55:04 av dizzie71]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog räcker en diskett till för att lagra drivrutinen för SATA-kontrollern.

 

ntsim.sys verkar också rymmas gott och väl på en diskett, eftersom lite googling ger att den är ca 7 kB stor.

 

Problemet är väl mer hur du ska skapa disketten i så fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag trycker R när jag har xp-skivan och då kommer till kommandprompten, så kan jag sätta in en diskett med SATA-drivrutinen,ladda den, och vips kan jag komma åt min SATA-disk där XP finns ifrån kommandprompten? och sedan trixa mej fram till mappen där trasiga filen finns, och kopiera över en fungerande från tex en diskett? Jag prövar hellre 1000 sätt innan jag gör en fullständig ominstallation...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sätter in disketten med drivrutinen till SATA-kontrollern väldigt tidigt under installationen, det står något om tryck F6... i nederkanten av skärmen.

 

Däremot så hoppas jag att det i reparationskonsolen går att kopiera över ntsim.sys från en annan diskett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat disketten med SATA-drivrutiner. Jag tryckte F6 i början när XP-skivan laddades, och disketten och XP-skivan tuggar på ett tag. Efter ett tag kommer en ny text fram som det står (ungefär): 'Det gick inte att bestämma typ för lagringsenheter. Tryck på S om fler SCSI-kort, CD-ROMs m.m skall laddas manuellt.' Att den inte hittar nån drivrutin på disketten beror kanske på att det är tre olika mappar på disketten: Intel, Silicon och VIA. Jag antar att jag skall välja nån fil i VIA-mappen? Tre filer finns där, VIASRAID.CAT, VIASRAID.SYS och VIASRAID.INF. Om jag nu 'vågar' trycka S, vilken av filerna skall jag välja, och hur startar jag filen? Ett tag sedan man körde MS-DOS kommandon! Min viktigaste fråga är egentligen om man riskerar att ställa till det ännu mer om man trycker på S vid installationen, eller är det ingen fara att ladda in drivrutinen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska trycka på S i alla fall. Den är ingen risk med att välja fel utan då kommer det bara inte att fungera, dvs hårddisken hittas inte. INF brukar vara installationsfiler och SYS drivrutiner. Sedan om det ska vara VIA eller något annat beror på vem som har tillverkat SATA-kontrollern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade rätt drivare, körde en repair på min SATA-disk där XP finns, efter en lång stund kom kommandprompten fram. Prövade CHKDSK igen, fick felmeddelande 'hittade en eller flera oåterkalliga fel'. Kommandot DIR fungerar inte på SATA-disken, bara på min IDE-disk. Om man försöker gå in i någon mapp, eller tex försöker kopiera någon fil (från diskett) så får man felmeddelandet 'Ingen åtkomst'. Har ett administrationskonto och ett annat konto, om det kan ha med saken att göra. Är det något annat kommando i kommandoprompten som man kan försöka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är normalt att man bara kommer åt Windows-mappen från reparationskonsolen. Ska jag tolka det som att du inte kan göra dir på Windows-mappen heller?

 

Men om Chkdsk hittar fel på hårddisken så låter det som att hårddisken skulle vara trasig. Det är väl läge för att testa den med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan du se om det framgår i BIOS annars så får du läsa på hårddisken. Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här måste vara världens flitigaste support! Tack för alla snabba och kloka råd. OK, ett försök till:

 

Min S-ATA disk heter Western Digital Raptor (36,7 GB). Jag laddade ner och körde en dos-version av deras hårddisk-diagnosprogram. Man kunde välja 'quick'-scan och 'extended'. 'Quick' hittade fel, men gör ingen åtgärd, så det vågade jag köra. 'extended' scan varnar innan att man skall göra backup på disken innan, därför att där scannas diskytan och den försöker reparera felen. Känns som det är läge för mig nu att lämna den till datorverkstaden för att kopiera över filerna till en fungerande disk innan det är helkört?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fel hittas så bör man byta ut hårddisken. Sedan om du vill låta någon annan kopiera över filerna eller om du gör det själv är upp till dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutet gott allting gott! Jag gjorde ett sista försök att köra Diagnos-disketten från Western Digital, jag körde en 'extended' scan. Den hittade fel, reparerade dom! När jag startade om datorn så startade CHKDSK automatiskt, hittade också fel och reparerade dom! Snabbt som ögat håller jag på att köra backup på allt som kan tänkas behövas... GULDSTJÄRNA till dig Cecilia! 'PC för alla' kommer alltid att klinga positivt i mina öron i fortsättningen. Dessutom guld till Charlotte Kalla, samt första pulkaåket med mina barn, sista dagen på jullovet. Kan det bli bättre? :-)

 

(skrivet på FÖREDETTA kraschad dator)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...