Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hemmaserver


maxman

Rekommendera Poster

hej

jag har en gammal dator från 1999 med windows 2000 Professional.

jag tänkte använda den som en hemmaserver inkopplad till mitt nätverk som har 3 datorer inkopplade ( 4 datorer med den här) jag skulle vilja ha 2 hårddiskar på den en hårddisk med operativsystemet och program och en hårddsik som jag delar med mig av till alla datorer i nätverket, den hårddisken ska komma upp i den här datorn som en hårddisk. skulle också vilja använda den som server till en egen hemsida genom dyndns.com

 

vad ska jag ha för operativsystem?

 

vill inte ha datorn ansluten till bildskärm, mus/tangentbord utan vill fjärrstyra den från en dator i mitt nätverk.

[inlägget ändrat 2007-12-11 14:10:01 av maxman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ha den som server så är det Linux som gäller.

Jag skulle rekomendera Ubuntu (Server-versionen). du får ett enkelt och mycket säkert OS som kan köras helt textbaserat och du styr datorn via SSH.

 

Ubuntu har väldigt stora och trevliga communitys, du kan kika in på www.ubuntu-se.org eller www.ubuntu.com om du hellre föredrar engelska.

 

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det fungerar väl utmärkt med det operativ som redan är installerat.. W2k alltså.

 

Om du kan starta utan felmeddelanden i/från BIOS när du är utan tangentbord är osäkert men det är ju enkelt att testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemmaserver inom det lokala nätverket skulle det duga bra med det som finns på den.

Men eftersom han vill köra en webbserver så antar jag att den kommer stå 'öppen' mot internet, då är Windows inget säkert val.

 

 

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej då. Vill du dela filer på nätverket så använder man sig av Samba, vilket är ett program för Linux som gör det möjligt att komma åt Windowsnätverket.

 

Om du är osäker på om Ubuntu är något för dig kan du ju leka med det virtuellt på din dator med VMware eller Virtualbox.

 

----------

www.Ubuntu-se.org - Linux för vanliga människor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...