Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IE7 inställningar i trådlöst nätverk ?


fred68

Rekommendera Poster

Jag har ett nätverk med en trådlös DI-524 bredbandsrouter, ett speedtouch modem, en stationär dator och en bärbar.

 

Efter det att den bärbara har uppdaterats till IE 7 har internet plötsligt slutat att fungera på denna dator. På den stationära funkar dock allt utmärkt (också IE7). Den bärbara datorn får kontakt med nätverket, den är ansluten till internet, men när jag skall surfa kommer det bara upp en sida med 'Internet Explorer cannot display the webpage'.

 

Jag antar att mitt problem har att göra med inställningarna för IE7 på den bärbara datorn. Kanske är det säkerhetsinställningar som måste ändras? Någon som har ett tips?

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det är brandväggen i datorn som stoppar det. Brandväggen ser det som ett nytt program eftersom det har uppdaterats. Leta reda på brandväggsinställningarna och ta bort allt som har med Internet Explorer där. Starta sedan IE och då bör du få en ny fråga från brandväggen så att du kan tillåta IE.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret. Jo, jag har misstänkt brandväggen, och jag har stängt av den helt och hållet utan att få det att funka. När jag kör ipconfig på den bärbara ser jag tilldelad ip-adress och även namnet på det trådlösa nätverket. Den har alltså kontakt med routern. Även med nedsläckt brandvägg funkar inte internet. Konstigt nog går det utmärkt att skicka och ta emot e-post i outlook express. Några nya idéer?

 

/Fredrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att komma till routerns inställningssidor med Internet Explorer?

Vad är det för brandvägg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från den bärbara kommer jag inte åt routern, men från den stationära. Däremot kan jag som sagt se att jag har kontakt genom ipconfig.

 

Brandväggen är XP´s egen. Det finns inte något antivirusprogram installerat på den bärbara. Jag avinstallerade det för att se om detta var felet.

 

Förresten, är det en bra idé att ändra till tidigare version av IE, och hur gör man i så fall då?

 

 

/Fredrik

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-28 15:33:47 av fred68]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon möjlighet i routern (från den stationära) att se om den anser att den har har kontakt med den bärbara? Jag har i min Netgear en lista på anslutna datorer.

 

Det ska gå att avinstallera IE7 och därmed komma tillbaks till IE6, kolla i Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det finns en möjlighet att se de datorer som är anslutna. Så här står det:

 

Dynamic DHCP Clients List

Host Name IP Address MAC Address Expired Time

 

LAPTOP2 192.168.0.167 00-18-DE-33-4E-AE Wed Dec 05 15:52:23 2007

 

Fredrik 192.168.0.171 00-0F-FE-0A-97-68 Wed Dec 05 15:44:24 2007

 

Laptop2 är det bärbara och Fredrik är den stationära.

 

Nu har jag testat med att installera om D-link igen efter instruktionerna, gjort en ny trådlös anslutning, och det funkar fortfarande bara på den stationära.

 

Jag har också testat att sätta kabeln från routern direkt i den bärbara, men utan att komma ut på internet.

 

/Fredrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I båda datorerna ta fram Kommandotolken och skriv:

ipconfig /all

jämför resultaten. Är det något mer än IP-adress som skiljer sig åt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, fysisk adress skiljer sig mellan datorerna.

 

Så här står det på den stationära:

 

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

 

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet

Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-0F-FE-0A-97-68

DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja

Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja

IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.171

Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

IP-adress . . . . . . . . . . . . : fe80::20f:feff:fe0a:9768%4

Standard-gateway . . . . . . . . : 192.168.0.1

DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 195.67.199.24

192.168.0.1

fec0:0:0:ffff::1%1

fec0:0:0:ffff::2%1

fec0:0:0:ffff::3%1

Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 28 november 2007 15:44:27

Lånet upphör . . . . . . . . . . : den 5 december 2007 15:44:27

 

På den bärbara är det en annan fysisk adress 00-18-DE-33-4E-AE, och under 'DNS-servrar' står det inte de tre raderna med 'fec'. i övrigt exakt samma.

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en tråd med en annan med samma problem så vitt jag kan se (tyvärr ingen lösning där), men det finns kanske något tips där som hjälper dig.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1003811

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat och testat. Först avinstallerade jag IE7. Därefter installerade jag Mozilla firefox. Samma resultat. Det funkade inte. Därefter installerade jag IE6. Då kunde jag se internets startsida, d.v.s den startsida jag har inlagt. Inom denna startsida kunde jag navigera fram och tillbaks och även se sidor som jag tidigaren inte varit på. Det gick dock inte att surfa vidare därifrån. Nu senast installerade jag om IE 7. Nu har jag samma version av IE 7 i båda datorerna, 7.0.5730.11. Och nu funkar inget längre...

 

Någon som har en idé om vad som är fel?

 

/Fredrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har försökt allt det där - i omgångar....

 

Hur avinstallerar man egentligen IE i sin dator. Om man går in på 'lägg till/ta bort program' så får man inte bort allt. Det verkar svårt att får bort alla filer. Det märkliga nu är att jag använder exakt samma version på bägge datorerna, men att det ändå inte fungerar.

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte avinstallera hela IE, man kan bara avinstallera version 7 ooch därmed backa till IE6 i XP eftersom IE är tätt sammanvävt med Windows. När man har IE6 så kan man reparera den genom att ominstallera Service Pack 2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Cecilia! Nu har jag försökt ett par dagar, men till slut gav jag upp. Den bärbara är en HP och med den fick man med återställningsskivor och jag fick alltså till det genoma att använda dessa. Då installerades IE6 om från början, och allt funkar. Skall stänga av de automatiska uppdateringarna så att inte IE7 laddas ner.

 

För några år sedan ställde jag en annan fråga på detta forum och du hjälpte mig då med. Tack för det, och tack för dina tips och försök i denna fråga också. Du får ett poäng av mig!

 

/Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...