Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Operativsystem på ide/sata


tutte

Rekommendera Poster

Hej

Har nyligen byggt en ny dator med satadisk,men flyttade även över ide från den gamla,nu har jag window XP operativ på båda

Måste det vara så om man har två diskar??

eler vad rekomenderas?

Ett annat broblem äe att floppyn har slutat att funka ,vid uppstart står det diskkett fail 40,så jag trycker F1 för att gå vidare,fick ett program från komplett SE Så gic det att istallera ändå

( Floppyn är Ny)

Så tacksam för hjälp o tips MVH Tutte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste inte ha XP på båda hårddiskarna. Får du upp någon meny i början av uppstarten där du kan välja vilken XP du vill köra?

 

Kablarna till diskettenheten kanske glappar så se till att trycka till dem ordentligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det går alltså ta bort W -mappen från gamla ide o ha resten kvar

vid uppstart frågar den vilket op-skall användas, det gör den varje gång

Det enklaste är kanske att rensa den gamla helt o anvånda sen som backupp

den nya sata ligger på E ,gamla på C går det att ändra detta i så fall hur

diskett kabelen sitter ordenligt,den kanske skall botas ,den kan kanske blivet skadad när den flyttades

 

MVh Tutte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den gamla ligger på C: så finns troligen en del uppstartsfiler på den så du ska inte formatera den. Bland annnat så ligger troligen menyn där du väljer operativsystem på C: i filen boot.ini. Du kan ändra i den filen så att 'rätt' operativsystem blir standard och även korta ner tiden som menyn visas så här:

http://support.microsoft.com/kb/289022

Var noga bara, så att du ändrar på rätt sätt. Fråga här om det är något oklart.

 

Enda sättet som jag känner till att få SATA-disken på C: är att installera Windows på nytt med gamla hårddisken urtagen, dessutom måste du se till att i BIOS ställa in att datorn ska startas från SATA-disken i stället för från den gamla disken.

 

Det du skriver om diskettenheten förstår jag inte riktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej uttryckte mig lite slarvigt jag menade om kabelen blivit skadad,har kopplat bort disketten, samma fel meddelande finns kvar,går det det att ta bort den från programmet Den här datorn Kollar på den filen som jag fick tack så mycket du får poäng

MVH Tutte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng! :)

 

Här finns en sida med möjliga anledningar till diskette fail 40:

http://www.computerhope.com/issues/ch000426.htm

 

Om du nu har tagit bort diskettenheten (kablarna till den) så bör meddelandet kunna försvinna om du går in i BIOS-inställningarna (i stället för att fortsätta) och där inaktiverar diskettenheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej nu blev floppyn borta

tittade lite på filen som du gav mig,men det verkar ganska svårt för mig

väljer att installera om på sata o koppla bort gamla ide lägger den sig själv rätt på c eller måste den botas

 

Tutte

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du menar med botas, normalt betyder engelska bootas att något startas och svenska botas är att göra någon frisk.

 

Så länge du bara har SATA-hårddisken i så är det meningen att den ska bli C:, men för att datorn ska kunna startas från den när du stoppar i gamla hårddisken så måste du se till att ställa in startordningen i BIOS så att SATA-hårddisken kommer före den gamla disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har det blivit så att sata ligger på C Och ide på E så nu startar den från ansluts floppyn så kommer fel 40 upp igen, får vara bortkopplad så länge

 

Nu skall jag 'Bota' mig själv lite i kväll

 

Ha en trevlig Helg här kommer poäng MVH Tutte

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...