Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det som är fel?Moderkortet? HJÄLP!


Frettan

Rekommendera Poster

Jag har en kompis som har problem med sin dator. Den börja hänga sig när han starta upp den, och den gör det hela tiden nu. Han kom inte ens fram till upstarten av Windows.

 

Han skulle nu installera om XP och det hänger sig även då. Vad är det som är fel? Vi tror på moderkortet. Men vad tror ni mer kunniga personer inom detta område?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man på något se så att nätaggregatet fungerar korrekt? Vi har inget nätaggregat över som vi kan testa med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det finns ju en del mjukvararor, bl.a. SpeedFan som visar spänningen.

Men det hjälper ju inte då Windows inte startar. För en del BIOS kan man få fram info som visar temperatur &amp spänning. Kan ni kolla det?

Med en multimeter kan man ju mäta spänningen men då får man ju se till att man inte ställer till det med mätspetsarna.

 

Eg. oavsett mätmetod kan man bara verifiera om nätagget är dåligt - inte om det är felfritt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ska kolla det med BIOS. Men jag har fått höra att problemet troligtvis ligger på moderkortet. Ska ta och kolla på de saker jag fick via länkar av Cecilia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har nyligen haft liknande fel, och där Cecilia varit ett stort stöd - tack än en gång!. Jag hamnade lite fel i 'utredningen' eftersom samma symtom visade sig på annan dator men det var nog bara tillfälligheter. Hur som helst - mina kondesatorer ÄR dåliga och jag kunde se ett samband där inställningarna i BIOS 'ruckats' (egen teori). Om jag gjorde en reset av CMOS (se handboken för moderkortet) så kunde jag starta datorn och det verkade fungera bra så länge den inte stängdes av.

Ni har kanske inte så mycket att förlora på att testa detta - och få igång datorn (om det nu lyckas )för att ta backup osv..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack alla som har kommit med förslag!! Jag ska med hjälp av era tips ta tag i problemet snarast! Tack åter igen!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...