Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

63 virus


djdave

Rekommendera Poster

Hej, har ett problem med min kompis bärbara dator(det är faktiskt min kompis)

Ska försöka göra en lång historia kort.

Hans dator går fruktansvärt segt och cpu:n är uppe i 100% nästan hela tiden, hans Norton antivirus är inaktiverat och går inte att aktivera igen, av installerade hans Norton och la in F-secure istället men det går inte heller.

Efter många om och men så lyckades jag göra en gratis online virus scan från Pandas hemsida och där kom det chockerande resultatet: 63 virus och 287 spyware.

Installerade Nod32 men när jag ska starta det står det någonting om minnet och kontakta dator administratör(fast jag är administratör) .

Verkar som något av alla hans virus gör så att antivirusprogram inte fungerar.

Någon som har ett eller två tips om vad som finns att göra?

Tacksam för alla svar!

 

Mvh

 

David

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är så illa så kommer det att ta orimligt lång tid att rensa datorn jämfört med att installera om Windows.

Troligen är det också några av otrevligheterna som öppnar en bakdörr till datorn så att någon annan kommer åt den från internet och kan installera fler otrevligheter, hindra borttagningsprogram etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns många saker man man kan göra men det tar ju tid. de 63 virus du skriver om är borttagna.

 

har man inte tillgång till skivor så börja med att se om du kan installera och uppdatera programmet superantispyware, sen väljer du complete scan.

http://www.superantispyware.com/downloads/SUPERAntiSpyware.exe

 

sen rek jag att du gör en scan hos bitdefender. du kommer få möjlighet att göra instälningar för scanningen, väljs inget så scannas hela datorn och filerna tas bort

http://www.bitdefender.com/scan8/ie.html

 

först tycker jag du bör ta bort antivirusprogrammet och sen kolla om brandväggen fungerar

 

är det nån speciell process som använder mycket cpu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

 

Norton och Panda är ju precis inga höjdare. Hade du NOD32 version 2.7 och den svenska versionen, då bör du också gå igenom inställningarna på denna sida, först då är programmet ett av dom bästa mot all sköns sopor på nätet.

 

Inställningar som behövs göras:

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=37509

 

NOD32 rekommenderar jag starkt eftersom jag haft det på mina datorer sedan det kom på marknaden och nu också på svenska.

 

Hemsidan:

http://www.eurosecure.com/site.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för dom snabba svaren.

'ollemunter' jag har ju NOD32 men det fungear ju ej.

Får nog bli att installera om Windows tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Du får nog sätta dig in datorenas värld lite mer kanske, det skadar aldrig att läsa om programmen på nätet och kanske fråga runt lite. När jag började använda NOD32 för flera år sedan så tog det lång tid innan jag var kunnig i alla funktioner och nu är ju programmet betydligt enklare och på svenska. Jag provade många virusprogram och ett som jag aldrig blev riktigt klok på var Norman, men som sagt går du igenom programmet noga och gör dom inställningar jag tipsade om, så kommer du inte vilja ha något annat virusprogram.

 

Just nu så är ju hoten från virus små och frågan är om man ens behöver nåt virusprogram framöver. Det är ju en massa annat skit som tydligen tar sig in i datorerna om man inte ser upp.

 

För övrigt så verkar det som om din kompis skulle behöva lite info om hur en dator funkar och att han utsätter både sig själv och andra för tråkigheter och en massa onödigt arbete med ett oskyddat system.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

'ollemunter' jag är väldigt tacksam för att du tar dig tid att svara men jag kanske förklarade mig dåligt. Det är inte så att jag inte förstår mig på NOD32 utan det går inte ens att starta då något/några av de virus han har slår ut alla antivirusprogram. Jag är en van datoranvändare det var därför han kom till mig, dock så är jag inte så duktig på virus eftersom jag aldrig haft problem med det.

 

John som han heter hade kört utan något antivirusprogram över huvudtaget i över en vecka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att bygla om hårddisken som 'slave' i ett annat Windows-system och köra antivirus programmet då.

 

Vill man inte betala för antivirusprogram kan man ju använda sig av AVG-free som jag gör. Utmärkt sådant, uppdaterar sig automatiskt varje dag och varnar i realtid för virus när man surfar (och kommer till nån konstig sajt lr laddar ner nåt som är infekterat). Har kört det i minst 4 år och aldrig drabbats av virus och då tankar jag hem dagligen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...