Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ogiltig storlek???


Oulim

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med min bildskärm. Jag har en bärbar dator av märket ASUS, inköpt förra året. Jag har nu den senaste veckan börjat se "gröna randliknande spår/punkter" lite överallt på skärmen. Vet någon vad det kan bero på?

 

Jag har även problem med att spela upp videofiler på windows media player. Det fungerar i några sekunder fast med en massa gröna spår, men efter en stund spärras hela programmet.

 

Inte nog med det. Ibland spärras hela programmet och datorn startas om. Då står det något om att den "Inkonsekvens kontrolleras". Efter några minuter kommer förljande meddelande fram:

 

Norton Internet Security/Norton Antivirus/Savrt/0900NAV~.TM

Norton Internet Security/Norton Antivirus/Savrt/0023NAV~.TM

har en ogiltig storlek.

 

Jag har fortfarande kvar garantin, om det skulle vara något allvarligt...

 

Vore mycket tacksam för respons.

 

/Orolig

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton är ett väldigt 'tungt' virusprogram. Din dator orkar kanske inte med det.

Testa med att stänga av Norton helt. Fungerar det så byt virusprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Jag tycker bara att det är konstigt att datorn reagerar på Norton nu. Jag har ju haft samma antivirus program i nästan ett år...

 

Tror du att det kan finnas en koppling mellan problemet med Norton och bildskärmen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon koppling mellan ett virusprogram och en bildskärm är omöjligt. Visste inte att du haft Norton i ett år. Vet bara att det är ett 'tungt' program och att det kräver en kraftig dator.

Har du kollat alla kablar. Glappkontakt, korrotion m.m. Det verkar annars som du fått virus.

Gå in på denna sida och ladda ner gratis Virus Cleaner,

http://www.asw.cz/eng/down_cleaner.html

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du någelunda nya drivare till grafiken?

jag tycker du ska ta med datorn till den butiken där du köpte den så dom kan se problemen med skärmen

 

[inlägget ändrat 2007-10-13 19:24:42 av 927]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all respons!

 

Jag har sökt efter virus med ett flertal olika program, nu senast med avast virus cleaner och inga virus hittades. Mitt Norton program uppdateras hela tiden, så jag har svårt att tänka mig att jag har ett virus. Men vad vet jag...

 

Jag är inte så data-kunnig men ifall du menar vilket grafik kort jag har så heter det NVidia GeForce Go 7600. Datorn är en ASUS A6T, köpt hösten 2006.

 

Då och då när datorn startas om får jag upp ett meddelande om att det har skett något fel och microsoft meddelar att:

 

Follow these steps to solve the problem with a video device driver

 

You received this message because a device driver installed on your computer caused the Windows operating system to stop unexpectedly. This type of error is referred to as a 'stop error.' A stop error requires you to restart your computer.

 

There are two options you can use to try to fix the problem. If the first option doesn't work, then try the second.

 

Option 1: Install the most current device driver for your video card

 

Option 2: Manually decrease Hardware Acceleration for your video adapter

 

Som sagt är jag inte så data-kunnig. Finns det någon som förstår sig på mitt problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

 

Jag hittade en uppdatering för 'Graphics Driver for WinXP' som jag tror att jag kan behöva. Men problemet är att jag inte vet hur man installerar uppdateringen på datorn. Jag klickade på 'Download from Europe' och då får jag fram alternativen 'kör' eller 'spara'. Om jag klickar på 'kör' händer ingenting och när jag klickar på 'spara', sparas en komprimerad mapp med en massa olika filer på datorn.

 

Min fråga är vad gör jag nu? Hur installerar jag uppdateringen på min dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska välja Spara. Finns det ingen textfil, t ex Readme, i mappen där det står något om hur det ska installeras?

Eller finns det någon programfil (.exe)? I så fall är det nog bara att dubbelklicka på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu installerat uppdateringen från ASUS hemsida. Men jag har tyvärr fortfarande samma problem med min bildskärm... Det går inte att se filmer på windows media player samt att skärmen har störande små gröna/lila prickar lite överallt.

 

Jag vet inte vad jag ska göra...

 

Uppdateringen på ASUS hemsida tycker jag verkade lite gammal. Den var från 2006/06/15. Det fanns en annan uppdatering från 2007/03/14, men där stod det 'nVidia Graphic Driver + nVidia Graphic Driver for Vista 32bit/64bit'. Eftersom det står Vista och jag har Windows XP, valde jag bort den uppdateringen.

 

Gjorde jag rätt?

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-15 23:37:12 av Oulim]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

Om du tar en skärmdump med PrtScreen-tangenten och klistrar in i Paint, syns prickarna då?

 

Drivrutin för Vista ska du ju inte ha. Det är väl normalt att datortillverkarna inte bryr sig om att uppdatera drivrutiner så mycket, tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

detta upplever jag förvirrande (vilket mycket väl kan bero på att jag inte är insatt i grafik) eftersom det finns länkar till forceware versioner som passar till geforce go 7600 så antog jag inte att va ett integrerat kort

 

i vilket fall så ska det inte nån som helst roll om drivaren är från 2006 eller 2007. skulle jag helt plötsligt få kostigheter på skärmen så skulle jag tveklöst misstänka problem med hårdvaran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prickarna syns när jag klistrar in det i Paint. Vad innebär det?

 

När det gäller windows media player, går det att spela upp filer, fast med en massa prickar som dyker upp lite här och var. När man trycker på pause och fryser bilden syns prickarna ändå (fast då blinkar de inte längre)...

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-16 14:39:55 av Oulim]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det innebär att det inte är fel på skärmen utan problem med grafikkortet. Då kan man tänka sig att grafikkortet är trasigt eller att det blir för varmt eller att nätaggregatet har åldrats och inte längre orkar med att ge tillräckligt med ström.

 

Har du något program som kan mäta temperaturen i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kanske verkar som en dum fråga, men hur vet man ifall man har ett program som kan mäta temperaturen i datorn?

 

Om jag nu inte skulle ha ett sådant program, finns det att ladda ner?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...