Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator slocknar


informator

Rekommendera Poster

Sedan en tid bara stänger datorn av sig och startar om, då och då.

Har brandvägg och virusskydd.

Var kan felet ligga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på många saker. Om du har surfat lite på webben och bränt några DVD+R/RW och sökt efter några filer så kan datorn helt enkelt ha blivit för varm.

 

Tacka dataförsäljaren för att han har gjort så att datorn stänger av sej själv när hårddisken har nåt en viss temperatur. Då är det dags att sträcka på benen eller att gå ut med hunden om man har nån sen är det bara att fortsätta. Datorn behöver max vara avstängd i 5 minuter.

 

Om datorn bara stänger av sej då du nyss har satt på datorn och inte gjort så mycket med den så kan det kanske bero på ett hårdvarufel men det kan andra skriva mer om i så fall. Jag kan väldigt lite om hårdvara.

 

Jo att DVD-RW, DVD-r, CD-r öch Cd-rw är känsliga för UV-ljus det vet jag och dessa saker är ju hårdvara. :-)

 

Kolla skivorna med cd-check varje år.

/Maria

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-07 17:31:37 av Maria E]

[inlägget ändrat 2007-09-07 17:35:11 av Maria E]

[inlägget ändrat 2007-09-07 17:37:22 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur sedan om man har som så står i din text hur åtgärdar man det hela? omstarterna har en bekant med samma fel datorn startar om då och då..

 

Uppdatera Mera :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla om min dator har några såna inställningar. Jag önskar också att jag kunde förklara i ord hur man ändrar i setupen så att datorn stänger av sej själv när den blir för varm. Pilla inte i setupen om ni inte vet hur man ska göra !!! För att komma ur setupen så tryck F1 eller nån annan av funtionstangenterna eller Escape-tangenten då brukar det komma fram en meny. OBS! Spara inga ändringar!!!

Jag har lagt in en bild i min profil hur man ändrar i setupen så att datorn stänger av sej själv.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att förstå vad du skrev, TalisMan.

Första frågan är: Beror omstarterna på systemfel eller på något annat som tex värme?

Om man vet att problemet beror på systemfel genom att det blir blåskärm i stället för omstart så kan informationen på den bidra till felsökningen. Man kan t ex läsa på http://www.aumha.org/a/stop.php om vanliga anledningar till en viss stopp-kod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...