Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildspel med musik


Sand89

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver hitta ett bra, lätt program gärna på svenska där man kan göra ett bildspel och lägga till musik. Jag har testat bl.a. photo story 3 för windows men tyckte inte det var bra, och windows movie maker - denna gillade jag, tills det gång på gång hängde sig när jag nästan var klar. Har nu gett upp med det programmet.

Hjälp?!

 

Tack på förhand=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett mycket lättanvänt och gratis program med Svensk översättning är IrfanView.

 

Där kan du skapa ett bildspel med musik och spara som exekverbar fil (.exe)

 

Du kan dock inte göra tjusiga övergångar osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

BLÄÄÄ!!!

Tänkte avinstallera och installera om wmm men då måste man ta bort service pack... Och det va inte populärt=P Läste just att wmm finns på en lista över de 25 sämsta programmen så.... skiter nog i det nu! Dessutom blev det ännu knäppare när jag började mecka med det. Man blir bara tokig! Vet inte riktigt vad jag ska göra härnäst.

 

Mikael63: Tack för svaret=) IrfanView... det ville inte ha mina musikfiler som de va och som sagt är jag väldigt trött på strul, har ingen lust att fixa till de så de godtas. Du får gärna svara igen! Får fortsätta min sökning...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Musikfilerna bör vara i .mp3 men IrfanView kan ha stöd för andra, finns tillägg osv.

 

Vilket format har du på dina musikfiler?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna förklara lite lätt hur irfanview funkar... kommit så långt att ja valt bildspel under arkiv, valt nåra bilder för att testa och tagit en låt bara o tryckt på starta, så kommer bilderna, det är tyst sen vid sista bilden kommer felmeddelandet att ja behöver plugin eller vad det stod. Men sen e ju allt borta... bara en svart ruta och massa grejer att klicka på - det verkar lite mysko tycker jag. Inte riktigt nåt o lita på...

 

[inlägget ändrat 2007-09-05 00:17:26 av Sand89]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska skapa ett bildspel som man kan köra senare. Plugin som efterfrågas är nog för att spela mp3, kanske.

Jag ska kolla på det.

Jag testade med att ha en bild+en låt, nästa bild+ny låt, nästa bild+ny låt osv.

Alltså att ha en ljudfil för varje bild.

Men det finns ett alternativ att loopa EN låt genom hela spelet med.

 

Ska försöka skriva en "manual" lite senare. Jag har inte använt detta "skarpt" själv utan började kolla lite efter din första fråga.

 

Nytt:

Under tiden kanske du kan installera samma som jag precis gjort:

 

IrfanView 4

http://www.tucows.com/preview/194967

 

Svensk språkfil

http://www.irfanview.net/lang/svenska400.exe

 

Alla plug-in

http://www.tucows.com/preview/415586

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-05 07:43:54 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63, tack för svaret=)

Jag vill kunna klippa lite i låtarna - t.ex klippa bort ett långt intro och så... Det kan jag med movie maker men IrfanView tycker jag är svår... Jag vill inte ha en låt per bild, inte heller en låt genom hela. Har en plan om hur det ska bli och envis som man är ska jag lyckas! Ska, ska, ska haha=)

 

Jag håller fortfarande på med movie maker, tycker ju om det - om det bara kunde fungera! Ska försöka skapa bildspelet snabbare och hoppas på att det gör susen... Jag har sparat in ca. 30 minuter genom att numrera bilderna så jag kan dra ner hela högen till storyboarden isf en och en dum som man var...

 

Jag vill även ha med några (3st) .mov videosnuttar i bildspelet (den största är på 13mb), men movie maker vill inte godta det formatet. Den tar emot .avi, .mpg, .mp2, .mp2v och .m1v. Jag har nero recode men det verkade vara helt fel för detta ändamål... Vet du Mikael63 eller någon annan om man kan, och isåfall hur, man gör en .mov videosnutt till något av de format jag nämnde? Tacksam!

 

PS. Jag tryckte på alla länkarna du skickade och installerade allt och startade och gjorde ett minibildspel med några låtar och tryckte på starta. De första 5 av 7 bilderna var det tyst, sen började musiken och grejen ville inte byta bild till nr. 6 utan stannade på nr. 5. Jag gick ur programmet och vips var aktivitetsfältet puts väck... Jag + IfranView=dåligt... =P

 

Får ändra hela tiden, massa fel haha!

 

[inlägget ändrat 2007-09-07 00:00:06 av Sand89]

[inlägget ändrat 2007-09-07 00:03:38 av Sand89]

[inlägget ändrat 2007-09-07 00:04:17 av Sand89]

[inlägget ändrat 2007-09-07 00:05:23 av Sand89]

[inlägget ändrat 2007-09-07 00:06:56 av Sand89]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

 

ÄNTLIGEN! Eftersom windows movie maker var så klent tänkte jag att ok jag delar upp bildspelet i massa små - 9 stycken närmare bestämt. Funkade problemfritt. Sen gjorde jag alla dessa snuttar till ett bildspel, så som jag ville ha det från början och här sitter jag med 2 ex av det inkl. cdcover jag gjort (betydligt lättare att göra än innehållet...). Hoppas bara kompisen blir glad!

 

Ge inte upp, det lönar sig o va envis som en jävla åsna!!!

 

Tack Mikael63 för din hjälp och ditt engagemang, kram!

 

Arrivederci people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kul att du fick till det!

 

Jag har också märkt att inte ens de "stora" programmen jag länkade till klarar stora filer utan att krascha. Men det är ju inte säkert att det är programmens fel utan beror på datorns minneskapacitet.

 

Ja, IrfanView klarar ju inte att klippa eller att ha tjusiga övergångar.

 

cdcover - har du testat

http://www.coverxp.com/main.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej mikael=) Förlåt att jag inte svarar förens nu. Ja det var riktigt härligt att ja fixade det!!!

 

Nej, coverxp har jag inte testat men det räcker för mig med standardprogrammen som finns i datorn!=)

 

Tack igen=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, annars är coverXP gratis och superenkelt!

 

Välj mall dvs. vilket fodral du har.

Dra bilden dit.

Klart att skriva ut.

 

Annars så kan man ju precis som du säger använda andra program och bara anpassa utskriften..

 

Powerpoint är bra eftersom man kan skapa ex. en rektangel som är 12x12 cm och då blir den just 12x12 vid utskrift...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde mitt i picture it, och att få till storleken perfekt vid utskrift va lite krångligt. Nero cover designer har vi också men jag har inte riktigt testat det. Jag vet bara att man väljer mall och så där också som du nämnde. Testar det kanske nästa gång!

Ha det bra!=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...