Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Del II avinst/inst Win 98


kiwi

Rekommendera Poster

Hej, jag skrev en fråga i detta ämne 18 juli och fick en del svar. Men jag lyckades inte fullfölja installeringen. Jag använde mig av instr i följande länk

http://www.bengan.com/tips/win98.asp och kopierar in ett par stycken här:

 

1)- Ok, då är det dags att formatera hårddisken! Starta datorn i MS-DOS läge (antingen genom att välja det i "Avsluta" menyn i Windows eller genom att starta om med startdisketten) och vid dos-prompten skriv: Format C:. Svara med ett "J" på om du vill fortsätta, sen tar det en stund för själva formateringen. När den är klar så vill datorn ge partitionen ett namn men det är enklast att bara trycka "Enter". Nu skall hårddisken vara tom och för att kolla det så skriv först "C:" och sedan "DIR".

 

2)- Sätt nu i startdisketten och starta om med Ctrl-Alt-Delete. Välj att aktivera CD-ROM stöd och sen tar det en stund att ladda in systemfilerna i minnet. Startdisketten skapar en RAM disk (en slags "virtuell" liten HD i minnet som får en egen enhetsbeteckning). Så om ni kollar enheterna så finns det en extra enhet mellan sista hårddiskpartitionen och CD-ROMen. Så för att komma åt CDn om ni bara har en hårddisk/partition: sätt i Windows98 CDn och skriv "E:" och sedan "DIR".

 

3)- Då är det bara att starta installationen genom att skriva "INSTALL"! Om du nu använder en win98 uppgradering så blir du under installationens gång tillfrågad efter den gamla Windows installationen. Då är det bara att sätta i gamla Win95 CDn och bläddra till Win95 mappen på den. No problems!

 

Där det i st 1 står "det är enklast att trycka enter" gjorde jag så, nu bör min hårddisk vara tom vad jag kan se.

 

Där det i stycke 2 står aktivera CD-rom stöd minns jag inte att jag fick upp något sådant val,

och i st f "E:" skrev jag "D:" för e funkade inte. och sedan DIR, vet inte om de skulle skrivas på samma rad eller med enter emellan, jag provade båda.

Men jag kommer inte längre, stoppade i Windows 98 CD-rommen, skriver INSTALL men inget händer.

 

Gör jag något fel eller är det fel på CD-skivan? Den är en kopia, dvs jag själv brände en kopia av originalskivan som jag inte har kvar.

 

Tacksam för hjälp!

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Verkar som om du inte har stöd för cd som enl. beskrivn. ska få beteckningen E:

D: används tydligen av den virtuella HD,n i minnet.

 

När du skriver d: och trycker enter och sedan skriver DIR och trycker enter - tänds någon lysdiod på din cd/dvdläsare då? Om inte så är inte D: din cd och du kan inte installera...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok, den datorlådan är inte inkopplad just nu så jag kan inte se om någon lampa lyser men det var ju ett bra tips att kolla vid nästa försök. Men jag fick ju felmeddelande när jag skrev E: och i min "vanliga" dator ligger cd-facket på enhet D så det vore ju rimligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, normalt skulle det ju bli D: men just under installationen, med startdisketten:

"Startdisketten skapar en RAM disk (en slags "virtuell" liten HD i minnet som får en egen enhetsbeteckning).Så om ni kollar enheterna så finns det en extra enhet mellan sista hårddiskpartitionen och CD-ROMen."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte hur du menar att jag ska kolla enheterna, jag har ju ingen kontrollpanel att gå till eller menar du att jag ska rota i lådan?

 

Hur som helst så funkade det inte med E: i varje fall, jag fick ju felmeddelande medan D: accepterades

[inlägget ändrat 2007-08-14 10:44:38 av kiwi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänvisar bara till den text, den instruktion du följt tidigare men som inte verkar fungera för din del.

Det som verkar saknas är steget där du ska välja in stöd för cd.

Det var så länge sedan jag själv behövde nyttja en startdiskett att jag har glömt hur det såg ut. När jag "höll på" såg jag till att manuellt se till att drivers laddades för cd bl.a. med hjälp av ett "program" som kallades för "cdgod"...

Startade på diskett, kopierade över systemet till c: startade om, fixade autoexec.bat & config.sys

+ drivers för cd

sen var det bara att köra på...

 

Bootdisk finns ju att ladda hem bl.a här:

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

[inlägget ändrat 2007-08-14 11:44:27 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...