Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet/router problem


jobersg

Rekommendera Poster

Hej,

Vi har två st datorer hemma, en med Win XP Pro (värddatorn), och den andra med Win Xp Home. På värddatorn funker det fint att gå in på internet, men på den andra, som är trådbunden till en D-Link 624+ router, fungerar det inte alls. Men det märkligaste av allt är att när jag går in under Nätverksanslutningar så står det att jag är ansluten.

Jag har kollat runt en del och allting verkar stämma (ip adressen, nätmasken osv). Inte heller verkar problemet vara brandvägg eller antivirus.

Problemet började när vi flyttade, det fungerade alltså i vårt förra hus, så jag kanske har kopplat något fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte den dator du kalla värddator ansluten med kabel till routern?

 

Modem/vägguttag - WAN-port på router

LAN-port 1 på router - dator 1

LAN-port 2 på router - dator 2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kopplar som du säger att jag ska göra kan jag tyvärr inte använda internet på någon av datorerna. Just nu har jag kopplat såhär:

 

LAN-port 1 på modem - dator 1

LAN-port 1 på router - dator 2

Från LAN-port 2 på modemet har jag sladden till routerns WAN-port.

 

Om jag inte kopplar på det sättet verkar det inte gå att använda internet på någon av datorerna. Kanske ska nämna att om jag drar sladdarna så som du föreslårstår det under Nätverksanslutningar på båda datorerna att jag är ansluten.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för modem som har flera LAN-portar? Är du säker på att alla är avsedda för datorer? Telia har modem där portar 2-4 är avsedda för IP-teve och IP-telefoni mm och inte fungerar med datorer.

 

Förslag:

Slå av strömmen på modem, router och datorer. Låt det stå så i 20 minuter.

Under tiden så koppla som jag skrev.

Slå på strömmen på modemet.

Vänta tills det är klart (ca 3 minuter).

Slå på strömmen till routern.

Vänta tills det är klart (ca 1 minut).

Slå på datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet är ett Zyxel Prestige 600 series. I vilket fall som helst så har jag bara sladdar i de två första portarna.

Men jag försöker med det du föreslog, hoppas verkligen att det fungerar då.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, allt fungerar perfekt nu, jag måste erkänna att jag känner mig rätt så dum nu när lösningen var så enklel!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte behöver du känna dig dum inte. Även om lösningen är enkel så är det ju inte enkelt att förstå varför man ska göra så. Anledningen är att när du plötsligt ansluter en router i stället för den vanliga datorn så blir utrustningen i telefonstationen förvirrad och förstår inte varför saker och ting inte längre är detsamma. Utrustningen där behöver upp till 20 minuter för att "glömma" det gamla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...