Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur sammanfog (enkelt) 2 AVI-videofiler


Olof Pettersson

Rekommendera Poster

Olof Pettersson

Hej

 

Trots att jag anser mej ha en viss erfarenhet av datorer och olika program, så har jag inte lyckats med att sammanslå två avi-videofiler på ca 730 MB till en, för att sen bränna hela filmen på DVD.

Jag har TMPGenc 4.0 Xpress och det ser lovande ut, men jag lyckas inte att få ihop de två filerna trots att programmet har alla möjliga andra egenskaper.

Har tänkt såhär, att ta in båda filerna i programmet och "starta" den andra filen på klippbordet och "klippa ut" (cut) hela filmen. Sedan "starta" den första filen, gå till slutändan och sedan försöka skarva i den med den urklippta delen från klippbordet.

Men icke sa Nicke, där slutar mitt förstånd.

Således är min tankegång helt åt skogen, eller är det något jag missat i mitt försök?

Om min teori är oanvändbar så snälla ni berätta för mej hur man på ett enkelt sätt kan limma ihop två eller flera videofiler till en.

Det kanske inte alls går med TMPGEnc Xpress, utan det behövs något annat program. Men vilket då?

Berätta i förståeliga ordalag då hur man gör. Det måste finnas många i vår Herres hage som har samma behov som jag.

Iden är att kunna se hela filmen från början till slut, utan avbrott och nystart av fil 2 i DVD spelaren

 

Hälsar..........Olof

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En "vanlig" DVD består ju av flera filer och dessa visas ju på TV,n (eller motsvarande) utan avbrott. Om jag har två filer efter varandra, ex. filmen.cd1.avi och filmen.cd2.avi bränd på en DVD visas dessa (nästan) utan avbrott. Men det var ju inte det du frågade om.

I TMPGenc 4.0 Xpress under Source, välj först den ena filmen(delen). Klicka OK vid nästa fönster. Välj in den andra filmen(delen). Klicka OK vid nästa fönster. Välj format.

Väljer du DVD-formatet kommer dina filer nog inte att rymmas. Du var mest intresserad av att sammanfoga men väljer du AVI får du en massa frågor om komprimering mm. Enklare att välja SVCD. (Super Video CD Format). Du kommer att få information om hur stor filen kommer att bli, om den ryms eller ej.

Under File Output Mode ser du till att "Output all clips into one file" är valt . Sedan är det bara Encode kvar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olof Pettersson

Tack Mikael63, dina goda råd funkade till 100%. Nu får jag mina videofiler sammanfogade till en fil.

Olof

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...