Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur sätta ihop en PC


Hogsbro

Rekommendera Poster

De senaste 10 åren har jag bara använt bärbara datorer. De är relativt lätta att köpa när det gäller specifikationer, eftersom variationerna är rätt små. Det finns inte så många processorer, minnen och tillbehör att välja bland. Nu ska skaffa en stationär PC och upptäcker att det är en närmast oigenomtränglig djungel. Hur 17 ska jag veta vilken processor, i vilken hastighet, på vilket moderkort, med hur mycket RAM minne, grafikkort och hastighet på hårddisken jag ska ha? Vet nåogn av er om en artikel eller guide eller liknande som kan upplysa mig innan jag väljer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Hej

 

Här har du Moderkort,Processor,Ram Minne som är mycket prisvärt och klarar av det mesta!

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323910

 

Sen är väl att Rekomendera att köpa en Hårddisk s-ata2 av storlek som passar dina behov!

 

Sen kan du kolla lite här om du är osäker på hur man går till väga!

 

http://hem.spray.se/lasse.norrstrom/bygga.htm

 

Det man inte vet har man ingen aning om.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD AM2 5600 3,02Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+80Gb,Nvidia PCIE 7600GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du använda datorn till? Det är det som bestämmer dina krav. Om det gäller tex mejl, surf, Word och titta på film så duger i stort sett vilken dator som helst eftersom man har kunnat göra sådant i många år. Om du ska spela de senaste häftigaste spelen så är det andra krav som gäller. Även vilket operativsystem du vill använda ställer krav på datorn, t ex Vista kräver mer av datorn än Windows XP.

 

Om man tar Komplett som exempel, eftersom du redan fått en länk dit, så har de sina färdiga datorer indelade i grupper

Gamer, Home, Media Center och Office efter hur datorn är tänkt att användas.

http://www.komplett.se/k/cc.aspx?bn=10306

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förstås en berättigad fråga. Jag spelar inte spel, men däremot redigerar jag foton i Photoshop Elements och ibland lite video, samt konverterar en och annan film. Inga supertunga krav alltså.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket minne verkar det som är det viktigaste vid behandling av foton och video, medan grafikkortet inte är så viktigt.

 

Om du ska använda befintliga program så kolla upp att de fungerar med Vista innan du bestämmer dig för vilket Windows det ska vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom de råd som redan givits skulle jag själv leta/köpa en dator som har bra kylning/är tyst. Kan ju visserligen vara svårt att hitta i färdiga paket men om man har möjlighet att konfigurera innehållet så skulle jag lägga extra krut på riktig CPU-kylning. Dessutom, men där är det ju ingen skillnad mot bärbara, så se till att få en skiva med operativsystemet. Verkar inte alltid vara självklart.(?)

En av mina datorer hemma är en Dell och jag skulle nog gärna köpa en till sådan. Min bärbara Dell på jobbet har dock krånglat en hel del men jag tror inte det är så mycket hårdvarans fel. Tror att Dell står sig kanska väl prismässigt, lite onödigt tycker jag dock med alla erbjudanden om "nu extra minne, eller "nu skrivare med på köpet". Svårt att jämföra pris då. Bättre att försöka pressa grundpriserna lite mer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med fläkt är knepigt tycker jag. Vill väldigt gärna ha datorn tyst men vet inte riktigt vad som behövs för det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Det som bidrar till tystnad är ju tysta fläktar till processor, silenta grafikkort, godstjocklek i datorlådor, tysta hårddiskar som typ samsung, tysta nätagg typ nortq med stora fläktar även antec är rätt så tysta. för det mesta så står det db i den tekniska beskrivningen där man köper dom på nätet.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328617

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...