Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ip


Behruz

Rekommendera Poster

Hur vet man vilken dator skickade ett mail till mig och varifrån? Hörde om Visual ip trace 2.1 men då måste man veta ip numret för att veta var i världen finns den dator . Men ip numret har jag ju inte, utan bara @-mailen .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkitekten

Hej!

 

Öppna ett kommandofönster och pinga eller kör nslookup, t.ex.

ping idg.se

så ser du adressen.

 

Sedan skall du inte gå på replyto-adressen utan titta i meddelandets egenskaper och försöka hitta avsändade server.

 

Lycka till!

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-09 16:17:38 av Arkitekten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret senast.Men menar du att om jag fick email från t.ex. någon@yahoo.com och måste veta hans ip nummer, så går jag till idg.se och sen....? men det finns inte nån ip nummer att se(varken min eller hans). Förstår inte helt vad du menar "Sedan skall du inte gå på replyto-adressen utan titta i meddelandets egenskaper och försöka hitta avsändade server. " Mitt email är i yahoo.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag skrev idg.se bara som ett syntaxexempel.

 

Om du får mail från någon@yahoo.com så hotar du ip-numret med

ping yahoo.com.

 

Men adressen någon@yahoo.com kan vara förfalskad. I Outlook Express kan man högerklocka på meddelandet och välja egenskaper, och därefter välja fliken Information. Eventuellt kan man hitta en avsändande server där.

 

Hälsn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! Den mailen som jag får är inte förfalskad (vet vem han är) ,men problemmet är att jag har inte outlook express, utan min meail är i "yahoo.com" Om även jag hade Out.Ex. och fick info om den server skulle det betyda att jag ska kunna se hans ip nummer då? Altså betyder det att se "avsändande server" samma sak som se hans ip nummer. hoppas du förstår...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...