Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pool Size


Megaman9

Rekommendera Poster

Om jag går in i min router (Zyxel Prestige 334) och väljer LAN så står det Pool Size: 32 på ett ställe.

 

Jag undrar vad det är?

 

Är det samma som antalet sessioner som är tillåtna genom routern samtidigt som står på denna sida: http://www.support.zyxel.se/Exceeds_the_max__number_of_ses.2184.0.html

 

Är det möjligt att routern fungerar bättre om jag ökar Pool Size till t.ex. 2048?

 

På Lan- fliken finns det även ett ställe där det står: Windows Networking (NetBIOS over TCP/IP)

Så kan man kryssa i: Allow between LAN and WAN. Vad innebär det?

[inlägget ändrat 2007-07-06 18:54:07 av Megaman9]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"På Lan- fliken finns det även ett ställe där det står: Windows Networking (NetBIOS over TCP/IP)

Så kan man kryssa i: Allow between LAN and WAN. Vad innebär det?"

NetBIOS är ett protokoll som används för att dela filer och skrivare mellan datorer i ett lokalt nätverk. Om du kryssar i så tillåter du detta mellan routerns båda sidor, det är endast om man har två routrar kopplade efter varandra som man ska kryssa i den rutan.

 

Angående din första fråga så vet jag inte men jag tror inte att det är samma sak. Hade man haft möjlighet att ändra antalet sessioner på den vanliga inställningssidan så hade Zyxel knappast skrivit en så krånglig instruktion med telnet och allt för att göra det. Det står inget med DHCP där? I så fall kan det vara hur många IP-adresser som routern kan ge ut till anslutna datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu när jag kollar igen så ser jag att det ligger under LAN/IP/DHCP Setup.

 

Är det då hur många IP-adresser som routern kan ge ut till anslutna datorer?

 

Skulle man i så fall kunna öka den och se om allt fungerar bättre?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fler än 32 anslutna datorer? Om inte så behöver du inte utöka värdet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att routern inte släpper igenom så mycket som jag vill att den ska.

 

Det är främst vid spel i steam som jag märker det t.ex. Counter-Strike 1.6. Det går bra att spela men jag hittar inte alla servrar.

 

Förrut så hittade jag ca 400 servrar och så stod det ofta "Server not responding" när jag försökte ansluta till en server.

 

Men sen jag ändrade "number of session per host" till 2048 så står det aldrig "server not responding utan det går alltid att anluta till servrar. Och jag hittar upp till 5000 servrar nu också sen jag ändrat det. Men 5000 är långt ifrån vad den ska hitta. I alla fall 25000 brukar det vara. Också ska det gå snabbare också.

 

Det är lite konstigt att ha fiberbredband 10/10 och att det ska fungera så dåligt medans en annan som har adsl på 0,5mbit/s hittar 27000 sevrar rätt snabbt och dessutom oftast har lägre ping än mig.

 

Det som har blivit sämre med att ändra till 2048 seesion per host är att routern verkar starta om ibland så det står att ingen nätverkskabel är ansluten i någon sekund. Men det är möjligt detta bara händer vid nedladdning.

 

Jag har testat att stänga av routerns brandvägg och öppna portarna för CS m.m. men inget verkar hjälpa. (förrutom det med session per host men det blev ju bara lite bättre).

 

Jag har testat att koppla utan routern och det fungerade bättre så det är i routern problemet ligger.

 

Det var någon som sa till mig att öppna DMZ. Men om jag hittade det bland inställningarna så skulle jag snarare stänga av det för på Steams support står det: Steam does not support gameplay on machines operating in a network DMZ. You must remove your machine from the DMZ in order to play through Steam.

 

Det är några saker som också står på Steam supporten som jag inte förstår:

 

Stateful inspection or dynamic packet filtering may cause issues with Steam. If you have identified the router as the cause of your issue, disable these services.

 

Och:

 

Known issues with Internet Service Providers (ISP's)

 

There are several ISP's which block ports required for the proper operation of Steam and Steam games:

 

* Dutch Telecom (Steam traffic blocked)

* ISPFree (Steam traffic blocked)

* TalkTalk (bandwidth throttling reduces download speeds)

* Bluewin (Firewall blocks Steam from provider side - must be disabled through provider's service portal)

 

Jag vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta!

 

Annars kanske det blir att köpa en annan router. Men vad säger att det fungerar bättre med den.

 

Jag har en Zyxel Prestige 334.

 

 

Nu när jag installerade Day of Defeat i Steam så kollade jag på bandbreddsövervakning så stod det: Högsta hämtningshastighet 353,2 KB/s. Det låter väldigt lite. Mitt bredband kan ju komma upp i 1300 KB/s.

 

Jag kom på nu att förrut innan jag ändrade session per host till 2048 så kunda jag inte göra 2 saker samtidigt som t.ex. ladda ner och surfa men nu går det!

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-07 21:03:16 av Megaman9]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Stateful inspection or dynamic packet filtering"

Det är sådant som en brandvägg gör.

 

"Nu när jag installerade Day of Defeat i Steam så kollade jag på bandbreddsövervakning så stod det: Högsta hämtningshastighet 353,2 KB/s. Det låter väldigt lite. Mitt bredband kan ju komma upp i 1300 KB/s."

Har du kollat din bredbandshastighet med TPtest? http://www.tptest.se/

 

Har du varit i kontakt med Zyxels support? http://www.support.zyxel.se/ZyXEL_Support.2188.0.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har kollat hastigheten med tp test och den var 9,59mb/s.

 

Jag har inte kontaktat Zyxels support men jag kan ju testa och se vad de säger.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då kan du i alla fall ladda ner i hög hastighet i vissa fall i alla fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kan ladda ner med hög hastighet. Det verkar bara vara i programmet Steam som det går segt.

 

Jag har skrivit till Zyxel nu men så såg jag detta:

 

Har ZyXEL support på hur man konfigurerar nätverk?

 

SVAR: Nej

 

 

 

Varför supporterar ZyXEL ej detta?

 

SVAR: Detta pga att det är support på själva operativsystem och

 

inte support på ZyXEL produkten.

 

 

 

Gäller detta samtliga ZyXEL Produkter?

 

SVAR: Ja

 

 

Det kanske innebär att de inte kan hjälpa mig då!

 

 

På denna sida så står det att med min router så är genomströmshastigheten 31-32mbit möjlig om Alla tjänster är inaktiverade (NAT aktiv):

 

http://www.support.zyxel.se/J_mf_relse_av_genomstr_mshasti.3657.0.html

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-08 01:42:36 av Megaman9]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du håller inte på att konfigurera ett nätverk, du vill ha svar på varför routern gör att du ser färre servrar i CS.

 

Har du inaktiverat brandväggen i routern?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall är ju genomströmningshastigheten mycker högre än din bredbandshastighet så då kan det ju inte vara det som är problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om alla tjänster är inaktiverade!

 

Det vet jag inte riktigt vad de menar med tjänster.

 

Men brandväggen är i alla fall inaktiverad!

 

Jag har aktiverat UPnP. Vet du om det räknas som en tjänst?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det tror jag inte. Innan tabellen så skriver de lite om vilka tjänster de tänker ska vara inaktiverade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...