Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ad-tech


jeeves

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har AVG Antispyware, och uppdaterar varje dag. När jag sedan kör genom datorn, får jag varje gång en varning för TrackingCookie Ad-Tech, och den anges som mediumfarlig. Men jag har googlat och vad jag kan förstå, är detta inget virus eller ngt liknande Så min fråga är: varför varnar AVG för ngt ofarligt?

http://www.ad-tech.com/

Hälsningar Hans

PS!Givetvis deletar jag den varje gång!DS

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-28 12:09:50 av jeeves]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

alla cookies är lika ofarliga, det är ju bara en txt fil.

jag personligen väljer bort cookies vid scan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tracking cookies är inte farliga för datorn, men lite otrevliga för den personliga integriteten. Det är ju någon som håller reda vilka annonser du sett och klickat på, om du har besökt webbsidan förut etc. De flesta brukar tycka att det känns bra att rensa bort sådana då och då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ja det kan jag köpa men inte om man är ensam användare, plus att programmet man scannar med kanske tar bort cookies som man har användning av.

för 5 år sen tog jag bort alla cookies på en dator och det bland det dummaste jag gjort för då fick jag börja leta efter användarnamn och lösen till många sidor

 

sen så visar ju alla cookies samma info, tex att jag varit på denna sida idag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod inte vad det har med att göra om man är ensam användare på datorn.

 

Alleles rätt att det kan vara dumt att ta bort alla cookies, men jag tror att antispionprogrammen är bra på att skilja på "tracking cookies" och andra cookies.

 

Jag tycker det är alldeles onödigt att för Aftonbladet eller någon annan webbplats att veta hur ofta jag besöker dem eller för Google att kunna hålla koll på alla mina sökningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tänkte att du mena att någon person ser cookies filerna

 

det tror inte jag, lite beroende på vilka sidor/cookies det gäller

 

vem är jag då, vilken info får AB?

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-28 13:31:50 av 927]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Informationen är ju den vanliga som IP-nummer, föregående webbsida etc, det är ju inte personlig information på det sättet (så länge man inte registrerar sig), men just att det går att samla på sig mycket om surfmönster och annat tycker jag är otrevligt. Men det är väl mest en fråga om hur känslig man är. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och 927!

Det var ju inte meningen med min fråga, att ni skulle råka i luven på varandra!!

Men du Cecilia skriver, att trackingcookie

kommer om man besökt sidan tidigare. Men det har jag ju aldrig gjort, inte förrän c:a en timme innan jag skrev frågan, för att få reda på vad AdTech var för någoting. Däremot har ju AVG varje gång lagt upp en varning /medium/, som jag scannat, men jag har varje gång deletat Ad-Tech! Jag har väl trott, att en mediumvarning är ganska så farlig, men det kan den ju inte vara efter det här!

Tack för era snabba svar båda två och lugna nu ner er och sköt om er och era närmaste.

Hälsningar Hasse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja avg är helt lost när det gäller risknivån, dom låter ju adware finnas kvar (iaf med den tidigare v7.5). däremot kallar ju många säkerhetsprogram cookies för lågriskhot jag tycker även det är tveksamt men det är väl för att dom bara vill använda sig av låg, medium och högrisk nivåerna.

det är bara gilla läget eller att inte använda programmet, jag har tusentals cookies på datorn men varken datorn eller jag mår sämre för det.

du kan ställa in så ie tömmer cachen vid varje avslut, då får man ju bort en hel del av det man samlar på sig varje dag.

 

det går att blocka cookies hårdare i ie och säkerligen även i f-secure brandväggen men det kanske inte är så lyckat rent generellt men du kan lägga till http://www.ad-tech.com/ under fliken sekretess >platser

 

[inlägget ändrat 2007-06-28 14:52:37 av 927]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AdTech är väl en annonsplats som många andra webbplatser använder för att visa annonser, bland annat IDG.se. Dvs på IDGs webbsidor finns en liten bit som anropar AdTech för att visa en annons i den biten och då kommer det med en cookie från AdTech så att de kan visa en annons som man inte har sett förut.

 

Jag är alldeles lugn, och har stor respekt för 927s kunskaper. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen båda två!

Bra att ni inte är arga på varandra. Jag bifogar den sista loggen från AVG, för att visa vad AVG menar är ett hot:---------------------------------------------------------

AVG Anti-Spyware - Scan Report

---------------------------------------------------------

 

+ Created at: 16:11:37 2007-06-28

 

+ Scan result:

 

 

 

:mozilla.6:C:\Documents and Settings\Hasse\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\ewh7w1s9.default\cookies.txt -> TrackingCookie.Adtech : Cleaned.

:mozilla.7:C:\Documents and Settings\Hasse\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\ewh7w1s9.default\cookies.txt -> TrackingCookie.Adtech : Cleaned.

 

 

::Report end

 

Med detta anser jag att ni har lärt mig hur att behandla inbillade virus och tackar för visat intresse!

 

Gå nu ut i solen om ni har turen att ha det. Här i Jönköping regnar det småspik och kommer nog så att hälla på!!

 

Ha det gott och sköt om er och era närmaste!

 

Hälsningar Hasse

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...