Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FRÅGA TILL DATORKUNNIGA


Rzzer

Rekommendera Poster

 

hej

 

ja hadde en windows Me har nu uppgraderat å så så nu hadde ja tänkt och fixa upp ett bättre grafikort. så satte jag i de men de Passa inte (Är nytt) så ja undrar måste ja byta ut hela moderkortet för att ja ska kunna sätta i dom """""Nya grafikorten """" och om ja måste de måste man instalera om hella allting när man byter moderkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Det finns olika sorters kontakter för grafikkort och det måste vara sådana som passar ihop på moderkortet och grafikkortet. Jag antar att du har en äldre dator och då gäller det också att nätaggregatet klarar av att försörja ett kraftfullare grafikkort med ström.

 

När man byter moderkort så behöver man oftast installera om Windows eftersom det under installationen installeras en del drivrutiner som gäller för just det moderkortet (t ex chipset-drivrutinen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej

 

ok så då är de ingen ide är inte så proffsig på sånt bygge ??? lika ´bra och köpa en ny?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att en dator med Windows Me är 8 år gammal eller så, och då är det ju begränsat vad man kan lyckas åstadkomma med den utan att i stort sett byta allt. Men du kan ju ha kvar den för enkla saker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej

 

ok tack för svaret då.. :)

 

NU till ett annat problem :/ den stängs av ibland provat och köra de där blasterfix och så men de hjälper inte. kollat fläckarna fast 1 Liten fläckt som sitter presis på moderkortet typ 3 cm stor snurrar inte de går en lite sladd från den rakt in i moderkortet ??? ska den snurra eller?? och hur får man den och snurra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ditt moderkort stöder antagligen endast agp 4x så även om du skulle köpa ett bättre grafikkort så får du ingen nytta av det. sen är väl agp korten utdöende för på dom nya moderkorten är agp platsen utbytt mot nya och snabbare pci/pci express

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej

 

ok men NU till ett annat problem :/ den stängs av ibland provat och köra de där blasterfix och så men de hjälper inte. kollat fläckarna fast 1 Liten fläckt som sitter presis på moderkortet typ 3 cm stor snurrar inte de går en lite sladd från den rakt in i moderkortet ??? ska den snurra eller?? och hur får man den och snurra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på för hög värme att datorn stängs av. Fläkten borde snurra om det är varmt i datorn. Se till att plocka och blås bort damm från ventilationshål och fläktar (använd inte dammsugaren i datorn).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej

 

ja men prosessor fläckten snurrar men de är en jätte lite flcäkt som sitter presis mitt på moderkortet.

 

den snurrar inte den går de en sladd ifrån rakt in i moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en chipset-fläkt för nordbryggan. En del fläktar är temperaturstyrda så de snurrar bara om det blir för varmt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej

 

okej men har alldrig sett den snurra var behövs de mer kyla då ???? för den stängs av när dem ¨måste ta i lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske något fel på fläkten eller styrningen av den.

 

Om det är värmeproblem så brukar det vara processorn eller nätaggregatet som blir för varma. Blir det bättre om du kör med höljet borta?

 

Det kan också vara nätaggregatet som inte orkar med längre. Eller kondensatorerna på moderkortet som har börjat bli dåliga, dvs buktar upp på toppen eller börjat läcka, jämför med bilderna på

http://www.badcaps.net/

http://www.badcaps.net/ident/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det första du måste kolla är ju förstås temperaturen, är den ok så kan man skippa alla "fläkt-spekulationer"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

det är möjligt att du kan se det i bios men det finns även program som kan visa sånt, tex pc wizard 2007. 40 grader är ok, över 60 är inte ok (även om datorn tål det)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

varför inte kolla först?

har du en fläkt på grafikkortet?

 

om det är för hög temp beror det ju på hur hög den är och hur hårt du anstränger datorn just då

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej

 

grafikortet har fläckt.

 

hehe kolla dessa temp är dom ricktigt bra lr??? :) '

 

Prosessorn hadde : när den inte arbetar 144 c

 

Mainbord temp 144c

 

power/Aux temp är 144c

 

PWM2 144c

 

PWM3 144c

 

PWM4 144c

 

är de inte lite för varmt eller ska de vara så??

 

OBS:!!!!!! PResis när jag startade programmet hadde prossesorn 190 C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns temperaturerna rimliga om du håller handen vid nätaggregatets utblås? Om det är 144 grader i nätaggregatet så blir det ju brännhett i utblåset.

 

Annars så är antingen är temperaturerna i Fahrenheit och inte i Celsius eller så fungerar inte programmet ihop med ditt moderkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad använder du för program?

 

så här ser det ut hos mig i pc wizard 2007

 

Processor Fan : 2636 rpm

Processor Temperature : 49 °C

Mainboard Temperature : 39 °C

Hard Disk Temperature ST380013AS : 31 °C

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej

 

de såg bra ut den högsta av alla typ 5 tempraturer låg på 48

 

men jag hadde 3 fläcktar stog de och de va 1 fläckt som visade 0 RPM de kan vara den där lilla som ja snackade om.

 

kan datorn gå sönder när den stängs av hela tiden ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej

 

de såg bra ut den högsta av alla typ 5 tempraturer låg på 48

 

men jag hadde 3 fläcktar stog de och de va 1 fläckt som visade 0 RPM de kan vara den där lilla som ja snackade om.

 

kan datorn gå sönder när den stängs av hela tiden ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...