Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allvarligt snedsteg beträffande winlogon


C_Whittaker

Rekommendera Poster

C_Whittaker

Mina morföräldrar hade ett problem med sin dator som jag skulle lösa, att vid start kom ett varningsmeddelande upp att "...winlogin gick inte att starta...".

Jag, min idiot försökte då att ändra namnet på den befintliga filen "winlogon" (C:\WINDOWS\system32\) till "winlogin" i tron att ett virus ändrat namnet tidigare.

Nu när jag startar om datorn så kommer jag inte till inloggningsalternativen efter att windows startat upp, inte ens om jag försöker starta i felsäkert läge, utan hamnar istället på en blå skärm med meddelandet "Allvarligt fel".

Jag vet att för att lösa detta problemet så behöver jag bara ändra tillbaka "winlogin" till "winlogon" men då jag inte kommer in i windows hur ska jag då kunna ändra namnet?

 

[CITAT]Vill du vara lycklig tre dagar,

slakta en gris och ät den.

Vill du vara lycklig i tre veckor,

gift dig.

Vill du vara lyclig livet ut,

bli trädgårdsmästare.[/CITAT]

Gammalt Kinesiskt ordspråk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan pröva med att välja Senast fungerande konfiguration (eller något liknande) i samma meny där du kan välja Felsäkert läge.

 

Om du har en XP-skiva med återställningskonsol (reparationskonsol) så kan du starta den och se om du kan ändra tillbaks filnamnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

vore det en bra ide att återställa filerna i system32, då finns ju iaf den riktiga filen vid uppstart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...