Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptopen Startar inte


Cobolt

Rekommendera Poster

Hej,har nu haft en gammal Compaq Presario 1200 liggandes och täknte starta upp den men upptäckte ju att jag slarvat väck batterit och laddaren körde tanten över när vi flyttade senast.

 

Har nu köpt en ny laddare men kan inte hitta batterit,innan hade jag alltid batterit i och körde på direkt-ström från adaptern och den funkade jämt men nu tänkte jag att det skulle gå med bara adaptern,men det händer inte nåt.

 

Lampan för ström tänds men det händer inte nåt när jag trycker på "on"-knappen...

 

Måste man alltså ha ett batteri i för att den ska starta eller har det hänt nåt med datorn?

 

Vore tacksam för svar snarast/Jimmy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar VET INTE.

Jag kan tänka mig att batteriet är seriekpollat med den externa stömförsörjningen och om det är så så blir det avbrott i kjedlan.

 

Skillnad vore om det var parallelkopplat, då skulle du inte märka någon skillnad på om el-nätet var aktivt eller batteriet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Seriekopplat är det inte men däremot kan det finnas kretsar som kontrollerar status på batteriet och nu anses förmodligen batteriet vara dött.

Kan även vara så att datorn får sin spänning via stift i batteriet. Kan fungera att mäta & bygla men då baör man veta mad man ger sig in på...

 

Celltech har sålt dessa batterier kolla om de kan fixa fram ett nytt om man anser det vara värt pengarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,Celltech gav inget kött på benen tyvärr.

 

Bygla kontakterna har jag allt tänkt att prova om jag inte hittar nåt begagnat batteri nånstans,ingen lust o slänga ut 800:- till på den gamla..

 

Går det inte ta reda på + o - och bara bygla dom?

 

Borde väl inte skada nåt för reglerar strömmen gör den ju redan i nätdelen(om nu inte den bränt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...