Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Full hårddisk segar ner datorn


Megaman9

Rekommendera Poster

Jag har hört att man bör ha 1/3 eller 1/2 ledigt utrymme på hårddisken som man har sytemet på. Annars så går det segare.

 

Men hur fungerar det om man har delat upp hårddisken. T.ex. jag har delat upp min hårddisk så att jag har 10GB på C: och 220GB på D:

 

Jag har XP på C: och det är bara ledigt 3GB. Medans det är ca 100GB ledigt på D:

 

Segar det ner datorn då för att det är för lite utrymme på C: eller är det hela hårddisken som räknas (C: + D:)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Hej

 

OM jag skulle vara du som jag nu inte är *ler*, så skulle jag helt klart öka utrymmet på C disken till åtminstånde 50-75Gb!

 

Eftersom du har så mycket ledigt utrymme på D disken!

 

Och ang frågan!

 

Ja detta kan sega ner + att du kanske inte kan defragmentera för att det finns för lite utrymme på disken!

 

Teori är när man vet allt och ingenting fungerar.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD AM2 2,25Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+80Gb Extern,Nvidia PCIE 7600G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om det stämmer att datorn går bättre om XP ligger själv på C: och man installera program, spel m.m. på D:?

 

Eller det bara är till fördel om man har XP på en helt egen hårddisk och filerna på en annan?

 

Fast det lägger sig ju alltid en del filer på C: ändå.

[inlägget ändrat 2007-05-27 18:53:40 av Megaman9]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att ha Windows på en partition och egna filer på en annan partition är att om Windows-installationen går "sönder" så kan man formatera och installera om Windows utan att ens egna filer påverkas.

 

Jag har hört att man ska ha 10% ledigt på partitionen och att man ska ha några GB ledigt på partitionen. Helt klart är att en tredjedel av en stor hårddisk inte behöver vara tom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är 10% som gäller så klarar jag ju mig. Men jag får kanske ändå formatera hårddisken och öka C: någon gång. Hårddiskar mår väl bra av att formateras ibland?

 

Jag har även en till intern hårddisk som är på 320GB.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man kan ju kolla så att växlingsfilen inte är låst till en specifik partition som råkar vara den som är "för liten"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hårddiskar mår väl bra av att formateras ibland?"

Nej. Windows kan möjligen må bra av att installeras på nytt om man har hållit på mycket och installerat och avinstallerat då det ofta blir en del rester kvar efter avinstallationer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

Hej

 

Start-->Kontrollpanelen-->Prestanda o Underhåll-->System--> Avancerat-->Visuella Inställnungar"Rutan Högst upp"--> Avancerat sedan har du "Ändra nästan längst ner Klicka där och där Rekomenderar JAG att du låter Win sköta om detta!

 

Teori är när man vet allt och ingenting fungerar.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD AM2 2,25Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+80Gb Extern,Nvidia PCIE 7600G

 

[inlägget ändrat 2007-05-28 07:04:04 av Helren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växlingsfilen låg på C: alltså den lilla partionen med OS på.

 

Den är inställd på "Egen storlek" med värderna: Ursprunglig storlek (MB) - 1536 och Maximal storlek (MB) - 3072.

 

 

 

Det står:

 

Enhet: C:

Tillgängligt utrymme: 4504 MB

 

Så då har jag ju inte använt så mycket utrymme som man kunde tro. Eftersom växlingsfilen tar upp en del just nu.

 

 

Längst ner står det:

 

Total växlingsfilsstorlek för alla enheter

Minstna tillåtna: 2 MB

Rekommenderad: 1534 MB

Aktuell: 1536 MB

 

 

Ska jag ändra från "Egen storlek" till "Storleken bestäms av Windows"?

 

Det verkar ju vara en standard inställning att det ska vara på "Egen storlek" eftersom jag har inte ändrat något här vad jag kommer ihåg!

 

Kan jag sätta den på "Ingen växlingfil" på C: och sätta antingen "Egen storlek" eller "Storleken bestäms av Windows" på D:?

 

Eller vad är bäst att ha inställningarna på?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Hej

 

Det verkar ju vara en standard inställning att det ska vara på "Egen storlek" eftersom jag har inte ändrat något här vad jag kommer ihåg!

 

Standard är nog att den bestämms av Win!

 

Jag tycker att du ska testa att ställa om denna till att Win sköter denna,kom ihåg att trycka på Aktivera efteråt bara.

 

Sedan gör du en om start för att inställningarna ska börja gälla!

 

Teori är när man vet allt och ingenting fungerar.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD AM2 2,25Ghz,DDR2 2x1Gb+2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata2 400+160Gb+80Gb Extern,Nvidia PCIE 7600G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...