Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup


Bengt-Olof Johansson

Rekommendera Poster

Bengt-Olof Johansson

Bakgrund: Jag har några Excelfiler som ändras ganska ofta. Vanlig backupprogram vill ju bara skriva över den gamla reservkopian med den nya, men jag vill ha alla generationerna kvar så att säga.

 

Någon som vet ett enkelt program som gör följande (helst freeware): Varje

gång jag gör backup (med en enkel knapptryckning)så skapas en ny mapp (eller ännu hellre en ZIP-fil med de aktuella filerna) märkta dagens datum. Det skulle funka fint med något

synnerligen enkelt för det är egentligen bara en handfull excelfiler som behöver den här behandlingen.

 

Bengt-Olof

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då är det ju logiskt att programmet skriver över filerna. du får väl byta namn på filerna du ska spara

 

kan man inte skapa kopia 1 och kopia 2 med sånna här program?

[inlägget ändrat 2006-11-13 22:17:04 av 927]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengt-Olof Johansson

Jo, det kan möjligen anses logiskt att filerna skrivs över. Och det var det som var problemet med vanliga back-up-program.

Problemet som uppstod var att två filer blev korrupta och därmed skrev mitt "normala backup-program" över de äldre (men fungerande) med de senaste (som var korrupta). Lagom muntert att upptäcka...

Visst kan man trassla med att hålla på och byta namn, men enklare vore att man bara begärde att filerna sparades och de sparades per automatik under datum (eller löpnummer). Då har man ju ett antal generationer att gå tillbaka till. Sen kan man ju rensa rent manuellt när de blivit för många.

Backup ska vara enkel - annars blir det inte av, det är min erfarenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...