Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskläsfel


Alabandola

Rekommendera Poster

När jag försöker starta min dator får jag följande felmeddelande: "Ett diskläsfel uppstod

Tryck ned Ctrl+Alt+Del för omstart" Men när jag

gör detta så får jag samma felmeddelande igen.

Vad beror detta på och hur fixar man felet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo det verkar ha blivit fel på en fil som är viktig för att Windows ska starta. Har du provat med att starta i felsäkert läge? Om du kan starta i felsäkert läge kanske du kan reparera felet genom att gå in diskhanterning och kontrollera disken (hette scandisk i tidigare OS).

Troligen hjälper det inte, men det skadar inte att försöka. Om det inte lyckas så kan du prova med att boota datorn från XP-installations-CDn (räddnings-CDn om du har en OEM-instalaltion) och där sen välja alternativet att reparera XP-installationen.

 

Om du är synnerligen angelägen om att rädda något på disken innan du försöker reparera så kan du ta ur disken och stoppa i den som en andra disk i en annan dator och där försöka läsa från disken.

 

Hoppas du får ordning på problemet.

 

mvh

 

/a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Bra svar. Men tyvärr går det inte att starta i felsäkert läge. Och dessvärre har jag ingen räddnings-cd. Jag köpte datorn begagnad. Ditt tredje alternativ verkar intressant. Men jag är nog litet av en novis och vet inte hur man gör. Jag har en modernare laptop och två modernare desktops. Hur skall jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Öppna nån av dina stationära datorer och kolla om det går enkelt att montera en disk till. Dvs att det finns kablage och kontakter för att ansluta en disk till. Om det går så kan du montera ur den krånglande disken, bygla om den till slav och sen ansluta den i din andra dator. Har du tur dyker den upp som en ny disk i utforskaren när du startar. Och då kan du nog läsa och kopiera över de filer du vill rädda.

 

Om du inte vill in och rota i nån av dina andra datorer så kan du istället investera i ett interface som gör att en lös disk går att ansluta till en USB-port. Finns att köpa för ett antal hundralappar.

T.ex. http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070672

 

Hur du ska göra för att få den "reparerad" blir en senare fråga. Eftersom du inte har nån CD så kan det bli lite knepigt. Känner du den du köpte av så kontakta honom och fråga om han har kvar CDn. Vet du om det är en s.k. OEM-installation eller om det är en installation från en normal installations-CD? Om det är en normal installation så kanske du kan låna en CD av någon för att reparera. Men observera att det i detta fall kan vara lite tveksamt om du har en laglig licens om säljaren behållit CDn.

En OEM-licens följer dock alltid maskinen.

 

Lycka till!

 

mvh

 

/a

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tusen tack för ett mycket bra svar. Det är värt fem poäng. Men man kan visst inte ge så många - kan man?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen!

Nu har jag nog strulat till det för mig. Jag tryckte på F10 när jag startade datorn och fick då upp "Computer set up" med tre underrubriker: "File", "Security" och "Advanced". Där rumsterade jag om ett tag - jag minns inte riktigt hur. Men till slut försvann det tidigare felmeddelandet "Diskläsfel" och ersattes av felmeddelandet "Operativsystem saknas". Nu kanske allting är kört? Vad tror du?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det verkar som om du varit inne i BIOS-inställningarna i datorn. BIOSet är ett litet program som datortillverkaren programmerat in i en flashminneskrets på moderkortet och det är det programmet som körs allra först när man startar datorn. Till detta program hör lite inställningar. Dessa inställningar lagras i regel i ett CMOS-minne (sitter oftast ihop med datorns klocka). Inställningarna kallas ibland BIOS-inställningar, ibland CMOS-inställningar. Men det är samma sak. Det verkar som om det är här du varit inne och ändrat. Men lugn, du kan knappast ha sabbat nåt här som inte går att återställa igen. BIOS-programmet och inställningarna är dock unika för respektive datormodell eller moderkortstillverkare och jag kan därför inte leda dig igenom dessa inställningar utan att sitta vid en identiskt likadan dator. Men vissa inställningar brukar alltid finnas och det är troligen en sådan du råkat ställa lite galet. Jag syftar på vilken ordning BIOSet ska leta efter enheter som det går att boota från (boot-ordning). Men du kan också ha råkat helt stänga av hårddisken. Som sagt, jag kan inte hjälpa dig med annat än lite tips, eftersom det ser helt olika ut från dator till dator.

Dock tror jag som sagt inte du har sabbat möjligheten att få ordning på disken, om den nu går att läsa från.

 

Om du kan komma över en CD med "Knoppix" så kan du stoppa i den och försöka boota från den. Knoppix är en Linuximplementering på CD som kan köras i datorn utan att man har nån hårddisk alls. Men det går att läsa från diskar om de finns där.

 

Eller också plockar du ur disken, byglar den som slav och monterar den i en annan dator.

 

Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig mer än så utan att sitta vid din dator.

 

Så jag kan bara önska dig lycka till och du bör inte ge upp för lätt.

Det som hänt kan vara en bagatell, men nog så svår att hitta.

 

/a

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Odalbonden!

Tack för lärorikt svar!

Får jag besvära ännu en gång med ett par frågor?

1/ Var kan ladda ner Knoppix?

2/ När jag försöker starta visas texten: "F12 service boot" under ett kort ögonblick. Men när jag försöker med det så får jag beskedet: "PXE-E61. Media test failure, check cable". Vad betyder det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu funkar allting igen. Jag lyckades formatera och sedan installera XP med hjälp av en lånad CD. ´Tack än en gång för all hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...