Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

telia adsl - firewall?


gosquare

Rekommendera Poster

har efter lång väntan fått mitt adsl från telia.

behöver man ha en firewall eller kan det kvitta?

telia skriver ingenting om det i anvisningarna.

 

/majk

 

 

"it's not where you put your words - it's where you don't"

 

-dilated peoples

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Ängelid

Ja det behöver du.

Eftersom du är uppkopplad mot ADSL och då är ansluten till Internet så länge

du har datorn påslagen så innebär det

ökad risk att bli utsatt för attacker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör man nog ha. Nog har jag för mig att Telia skrev att man bör ha Anti-virus program och brandvägg, åtminstone i något av alla papper som följde med. Fast jag kan ju ta fel, det är någon månad sedan, och jag kollade bara igenom pappren som hastigast.

 

Men det bör du iallafall ha...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggar man ut är man inte uppkopplad bara för att datorn är igång.

 

Brandvägg är ett måste.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte i modemet jag loggar in utan hos Telias server, så länge jag inte är inloggad hor Telia har jag ingen anslutning till nätet.

 

Men du har kanske rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen har du rätt på den punkten. Det kräver kanske att hackaren lyckas hacka sig igenom / logga in på ditt konto. Jag är inte så insatt på den punkten, men jag tror att Telia skrev i ett av häftena och varnade att det går att logga in utifrån. Jag hittar inte pappren/ häftena, så jag kan inte kolla upp exakt vad och var det stod.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du inte är inloggad så har du en IP vilket gör att du går att komma åt.

 

 

 

/def - http://pirates.dyndns.org

__________________________________________________

"The probability of someone watching you is directly proportional to the stupidity of your action"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man släpper väl IP adressen när man loggar ut ?,tror inte Telia är så

generösa med sina adresser

 

 

 

Hej !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du släpper inte adressen. Min linuxbrandvägg har en IP fast jag inte loggat in.

 

 

 

/def - http://pirates.dyndns.org

__________________________________________________

"The probability of someone watching you is directly proportional to the stupidity of your action"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Intressant !

ska kolla det när jag kommer hem

Annars tycker ju jag att man sällan

får samma IP. Vet en som har en FTP hemma och när man ska ladda filer från

honom så måste man byta IP varje gång

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma IP sen jag fick Telia ADSL, och jag tror det beror på att jag aldrig haft brandväggen nere mer än 45 minuter. Jag tror att man får en annan IP om man varit nerkopplad i mer än 2 timmar.

 

 

 

/def - http://pirates.dyndns.org

__________________________________________________

"The probability of someone watching you is directly proportional to the stupidity of your action"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får en ny IP om man inte haft kontakt med nätet på 1 timme, typ om maskinen gått ner eller modemet stängs av.

 

 

 

I hurt myself today to see if I still feel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma IP sedan jag fick ADSL för 6 månader sedan, ja burken har varit avstängd ibland upp till 10 dagar.

 

Det stod i mina papper att för närvarande kör de statisk tilldelning även fast de använder dhcp men kan inte räkna med att det alltid kommer att vara så (ja inte exakt dessa ord men den innebörden iaf), men detta kanske skiljer sig mellan olika regioner!?

 

Men angående brandvägg så bör man ha det.

 

Angående om man väljer att koppla bort sig så verkar deras lösning mera att de ändrar routningen eller dyl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

fast det där med branvägg är svårt

hur många har nått på burken som är

så intressant att det motiverar intrång ?,inte många.Och proffsen tar sig in ändå så illa är det.Har satt upp

västing Pixar och vet vilket jobb det är.Men gillar man datakomm så ska man självklart ha en hemma,man lär sig mycket om nätsäkerhet genom det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar.

är det någon som har ett program att rekommendera?

jag känner inte igen någon av er från mac forumen...

 

/majk

 

"it's not where you put your words - it's where you don't"

 

-dilated peoples

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"fast det där med branvägg är svårt

hur många har nått på burken som är

så intressant att det motiverar intrång ?,inte många.Och proffsen tar sig in ändå så illa är det.Har satt upp

västing Pixar och vet vilket jobb det är.Men gillar man datakomm så ska man självklart ha en hemma,man lär sig mycket om nätsäkerhet genom det."

 

Visst men det proffsen satsar nog hellre på att hacka sig in på banker odyl, det är alla sk script kiddies man skyddar sig mot.

Dessutom så börjar det bli vanligt att sköta bank ärende, handla aktier handla med kredit kort osv. Då är det inte så kul om någon installerar en key logger och tömmer ens konto.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

 

Kika i senaste numret av MacPressen, det numret med kvicksilver G4'an på omslaget. Där testar de flera olika brandväggar. Köp tidningen billigt för ca 20kr hos en Apple återförsäljare istället för ca 50kr i vanliga butiken. Lycka till med ditt FW val! =)

 

Hälsn. Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...