Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lämningar från Office 7


Bruno Westerlind

Rekommendera Poster

Bruno Westerlind

Jag borde ju förstått bättre. Men jag provade Office 7, men drog mej snabbt tillbaka till tidigare bra fungerande program efter det att Office 7 hade förstört min bokföring i excel.

Två frågor: 1) Många av mina dokument gjordes oläsliga - ändrades nämligen till .bak. Hur får jag dessa läsbara igen ?

2) Varje gång jag startar excel meddelas: Hittar inte C:\Program\Microsoft Office\Office10\Makrobib\Analys\FUNCRES.XLA

Hur får jag bort detta irriterande meddelande ?

Bästa hälsningar

Bruno i Helsingborg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...otur.

 

Har också testat Office 7 och återgått till mitt förra. Jag fick inga problem alls.

 

Hursomhelst.. *.bak brukar stå för backup och vara en ren kopia av originalfilen.

Isåfall är det bara att döpa om dem till det format de brukade vara (.doc, .xls osv) så bör de fungera.

 

Inga av mina filer gjordes om till detta format, så är tyvärr inte säker. Men det är ju värt att testa. Det brukar fungera med andra program.

 

----------------

Angående fråga 2:

 

Finns filen funcres.xla i sökvägen du postade?

 

Om den inte finns där så kan du peta in officeskivan-> lägga till funktioner->avancerad anpassning->välj Analysis ToolPak och installera det.

 

 

 

|...ateist - javisst...|

 

[inlägget ändrat 2006-08-02 23:45:44 av EvikjoK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bruno Westerlind

Tack för ditt svar, EvikjoK.

Tyvärr så går det inte att namnändra till doc. Om jag försöker, får jag meddelandet: Går ej att ändra. Filen finns redan. Försök med annat namn.

Om jag då kallar filen "vecka19.bak" för "vecka19A.doc", så sparas den, men med off 7:s ikon och kan inte öppnas.

Lite skämmigt måste jag medge att jag inte riktigt förstod Ditt svar på fråga 2.

Bästa hälsningar

Bruno i Helsingborg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska förklara svar 2..

 

Office letar efter filen funcres.xla som tillhör Analysis ToolPak.

Du kan testa med att köra installationsskivan för ditt Office.

Där brukar det gå att välja "lägg till/ta bort funktioner" eller något liknande.

Välj det, sedan avancerad anpassning. Leta fram Analysis ToolPak-ikonen och installera det från skivan.

---------------------------

 

Om dina doc-filer sparas och visas med Office7-ikonen blev det inte en riktig avinstallation när du gick tillbaka till ditt första Officepaket. Det är förmodligen därför allt krånglar.

 

Skulle rekommendera att du avinstallerar allt som har med office att göra & sen installerar du det office som fungerade först för dig.

 

Nu vet jag inte vilken datorvana du har, men jag tar för givet att du vet att man alltid ska ta bort ett program via dess egna avinstallationsfunktion eller via kontrollpanelen och ta bort program.

 

|...ateist - javisst...|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bruno Westerlind

Hej igen, EvikjoK

Nu är allt blivit ordnat. Jag säger stort tack för hjälpen.

Datorvana ? Det beror på vad man menar. Min första dator hette ABC 80, och sedan dess har jag med mycket få undantag använt dator varje dag. MEN jag har aldrig lärt mej teknik, utan bara använt min dator, mycket. Jag har ofta fått - liksom nu - bra hjälp via det här forumet. Flera känner nog igen mej:-) - Amos t.ex. bland många andra!

Än en gång, tack för Ditt tillmötesgående.

Bästa hälsningar

Bruno i Helsingborg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...