Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hårddisk


Hulda Svensson

Rekommendera Poster

Hulda Svensson

 

hej

lillbrossans dator startar inte längre och har tänkt formatera den eftersom det inte gick att reperera xp installationen som jag fick tips om här innan.både jag och brossan har filer på hårddisken som vi vill ha kvar.sen har jag min dator där jag har två hårddiskar den ena med xp installationen och den andra med mina filer mm.min fråga är nu om jag kan göra så här!

kan jag plocka ur den hårddisken som jag har mina filer på på min dator (utan att något försvinner?) och plocka ur brossans hårddisk och koppla in den där min hårddisk satt (utan att något går förlorat???)

när jag köpt denna extra hårddisk till min dator så behövde jag formatera den innan jag kunde använda den,behöver jag det nu också??

mycket tacksam för hjälp!!!!!!

mvh henrik 951

{EN VACKER DAG KOMMER ALLTING VARA LIKA ENKELT SOM DELL MEN MED DELL ÄR DET EN VACKER DAG REDAN IDAG!!}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EmilDenStore

Ja, det går att göra som du säger. Så länge din brors hårddisk inte är trasig ska det gå att flytta över existerande filer från den till din dator. Bara att man tar ut en hårddisk resulterar inte i att datan går förlorad. Den ligger på en skiva i magnetsik form så du kan arbteta tryggt utan att riskera att något går förlorat (använd helst ESD-skydd). På en hårddisk stanna innehållet kvar hur länge som helst, till skillnad från ett sk flashminne som sitter i USB-minnen där datan bara stannar kvar ungefär 10 år efter senaste användningen (transistorerna laddar ur sig).

-------------------------------------------------------------------

The Right Man In The Wrong Place Can Make All The Differens In World"

The G-Man, Half-Life 2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hulda Svensson

 

hej

vad är ett ESD skydd?finns det på nya hårddiskar eller ska jag hämta det på internet??

då finns det ingen risk för att jag ska behöva formatera hårdisken för att den ska fungera i min dator igen(min hårddisk)både med och utan ESD skyddet?

varför gör man det när hårdisken är ny??

mvh henrik 951

{EN VACKER DAG KOMMER ALLTING VARA LIKA ENKELT SOM DELL MEN MED DELL ÄR DET EN VACKER DAG REDAN IDAG!!}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EmilDenStore

ESD-skydd har inget med hårddisken att göra, det är ett armband som du kopplar mellan dig och jord för att ladda ur ev. laddning du har. Om du tar på en IC eller en hårddisk när du har laddning är det stor risk att den går sönder. Några exempel på jordade föremål är element, kran, de synliga pinnarna i en stickkontakt (två stycken på varje sida), finns dock i långt ifrån alla kontaker. Som danne sa kan du jorda dig i chassit, men då måste du ha sladden i. Tänk då på att det är MYCKET viktigt att

ändra switchen på baksidan av nätdelen till 0 så det inte går någon som helst ström i chassit. För att chassit ska vara jordat måste du ha kontakten till datorn i en jordad kontakt som beskrivs ovan.

Ett ESD-armband går att köpa i vilken datorbutik som helst, bla:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5007610029

Har själv en sådan och den har en krokodilklämma så du enkelt kan fästa den på ev. element eller chassi

 

Ett mer oavancerat sätt att minska riskerna för att vara vara uppladdad är att undvika kläder som ull- eller fleesetygkläder, för dessa ger väldigt lätt ifrån sin elektroner vilket laddar upp dig. Ta sedan på ett element, en kran eller annan jordad punkt innan du sätter igång. Helst ska hårddisken ligga på en ESD-plast (helsat jordad men jag jordar den aldrig) när den är utanför datorn. Annars kan du bara ta en metallbit, t.ex. koppar eller järn och lägga den på och sedan jorda metallbiten.

 

Om du tar ut hårddisken och sätter i en annan, och sedan tar ut den andra hårddisken och sätter in den första igen har inget gått förlorat och den ska fungera igen.

 

Det bästa sättet att förhindra att data försvinner är att köpa en extern hårddisk som man kan lagra sin agrejer på. Desutom kan man även flytta saker mellan datorerna enkelt.

 

Lycka till...

-------------------------------------------------------------------

The Right Man In The Wrong Place Can Make All The Differens In World"

The G-Man, Half-Life 2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hulda Svensson

 

hej

jag har inte haft tid att fixa datorn ännu men ska försöka hinna ta tag i det idag!

jag tänkte bara fråga om det går att göra så här efter att jag flyttat över alla filer till min dator.kan jag installera xp igen på den hårddisken i min dator eller måste det sitta i den dator som hårdisken ska sitta i (brossans dator)?

mvh henrik 951

{EN VACKER DAG KOMMER ALLTING VARA LIKA ENKELT SOM DELL MEN MED DELL ÄR DET EN VACKER DAG REDAN IDAG!!}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...