Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intel eller AMD till bärbar dator


atangstrom

Rekommendera Poster

atangstrom

Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig? Vi ska köpa en bärbar dator och jag har två stycken jag är intresserad av. En har en Intel Pentium M 735A, 1,7 Gh och den andra har AMD Turion 64 mobilteknik MT-30, 64-bitars, 1,6 Gh.

 

Vi ska ha den som en "all" data, musik,bilder, brev osv. och så vill jag gärna kunna spela iallafall Commander Conquer.

 

Skillnaden på datorerna förutom processorerna är att Intel har 40 gb mindre hårddisk har bluetooth, glare type TFT och kostar 900 kr mindre än den med AMD som inte har bluetooth och är dyrare men har större hårddisk men skärmen är TFT aktiv matris.

 

I övrigt ser dom likvärdiga ut för mig (som inte kan så mycket). Det är samma märke på datorn, minne och grafikkort.

 

Märket på den bärbara jag har tittat på är två modeller från ASUS. Intel är A6VM-Q042H och AMD är A6Q49KMUH. Prisklassen är runt 10 000 kr för bägge.

 

Jag skulle vara otroligt tacksam om någon kunde hjälpa mig med skillnaderna och kanske någon vet vilken av modellerna som kom senast eller har egen erfarenhet av ASUS datorer.

 

Tack för hjälpen!

 

Annika

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EmilDenStore

Hagh tycker du ska ta den med AMD-processorn, det är ju bättre med en större hårddisk och en snabbare processor. Om du någonsin kommer använda bluetooth finns det billiga adaptrar att köpa. Dessutom har AMD-processorn stöd för 64-bitars teknik och säkert snabbare socket än Intel(hyper-transport: 1Ghz).

-------------------------------------------------------------------

The Right Man In The Wrong Place Can Make All The Differens In World"

The G-Man, Half-Life 2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

atangstrom

Tack för det snabba svaret. Ja, det är inte lätt det här, man vill ju ha så mycket som möjligt för pengarna.

 

Vet du om skillnaden på skärmarna är stor? Glare Type TFT eller TFT aktiv matris? Intel hade också Mobile intel 915 PM express chipset 256 Mb Turbocache. Inverkar det nåt.

 

Ha en trevlig kväll.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Jag rekomenderar starkt att du köper med intel processor. alla datorer jag har haft med AMD har krånglat stationära som bärbara. jag spyr över dom. de går lätt varma, å då händer allt möjligt moderkortet pajjar eller hårddiskkrasch. DETTA ÄR MIN ÅSIKT, JAG REKOMENDERAR INTEL.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EmilDenStore

Det sistnämnda är grafikkortet, dvs Intel Extreme Graphics. Dessa grafikkortschip är de absolut sämsta på hela marknaden, speciellt om de sitter i en bärbar dator. KÖp hellre någon bärbar dator med mobilt grafikchip från Nvidia eller ATI (t.ex. Go 6800). Om AMD-datorn har ett annorlunda märke ska du absolut ta den!

 

Du säger inte vilken version av Command & Conquer, men om du menar orginalet från 1995 är inte grafikchipet ett problem.

 

Skillnaden på hur bra skärmarna är på grund av olika funktioner de innehar är mycket begränsad, speciellt om det är samma märke.

 

Det finns inget samband mellan varken hårddiskkrascher eller att moderkort har gått sönder när man använt AMD-processorer, eftersom det är olika tillverkare som gjort dessa komponenter. Processorn kan inte kvalitetsmässigt påverka dessa komponenter.

-------------------------------------------------------------------

The Right Man In The Wrong Place Can Make All The Differens In World"

The G-Man, Half-Life 2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

atangstrom

Tack för hjälpen!

 

Den version av Command & Conquer jag spelar mest är den sista Zero hour.

 

Du får ursäkta mig, jag har nog blandat ihop det lite, alla tekniska termer gör ju en snurrig i huvudet.

 

Bägge datorerna har ett NVIDIA GeForce GO 7300 grafikkort men när jag har kollat specifikationerna så har det stått - Chipset Mobile Intel 915 PM Express chipset på den med Intel processor men på AMD står inte chipset med, det är väl där jag har krånglat till det.

 

Däremot står det på AMD efter GeForce 7300 turbocache 256 MB-64 MB.

 

Nu när vi vet att grafikkorten är ungefär samma spelar det någon roll då? Eller ska vi kolla även på andra märken av bärbara datorer?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

atangstrom

Tack för hjälpen!

 

Det blir bara svårare och svårare att välja nu har jag två helt skilda åsikter.

 

Eftersom jag inte kan så mycket om datorer och absolut inte om bärabara så är jag tacksam för alla åsikter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EmilDenStore

Chipset är BIOS-kretsen och den brukar vara Intel på en laptop med Intel-processor. Att moderkort, hårddiskar kraschar och att processorer har dålig kylning har omöjligt en koppling med vilken processor man har, men Intel-datorn verkar bra den med. Kom bara ihåg att den har mycket liten hårddisk om du ska lagra film, musik, bilder och dyl. Angående spelet behöver du inte oroa dig över grafikkortets prestanda! Du väljer...Men jag rekommenderar AMD.

-------------------------------------------------------------------

The Right Man In The Wrong Place Can Make All The Differens In World"

The G-Man, Half-Life 2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid haft krångel med Intel-komponenter så jag rekomenderar starkt datorn med AMD.

 

Följande datorer har jag jobbat med :

 

Dator 1 (IBM)

 

Windows 95

Windows 98 SE

AMD-kretsar vet ej mer

 

Dator 2 (SCALEO och FUJITSU SIEMENS)

 

Windows ME

Intel Plentium III

BIOS v0.001

 

Dator 3 (HP)

 

Windows XP

AMD AThlon XP 2800+

 

Dator 4 (ACER)

 

Windows XP

AMD-Kretsar, vet inte mer

 

Av dessa datorer har den med Intel-delar alltid krånglat, minst 15 gånger per dag.

 

Så jag litar inte på Intel.

 

Men kom ihåg, det är du som ska köpa inte jag.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...