Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router med avstängningsfunktion?


OrangeLiz

Rekommendera Poster

Hej - jag letar efter en router med möjlighet att helt stänga av den trådlösa funktionen. Det räcker tydligen inte med en switch i mitt fall, utan jag måste ha en router. Av hälsoskäl ska jag undvika onödig strålning och då skulle jag alltså behöva en router som jag kan använda enbart med kabel, och stänga av den trådlösa funktionen (strålningen). Har något tips på modell?

 

Sol på er alla så länge!

 

Liza

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kakelgasten

Alla trådlösa Routers går att stänga av det trådlösa på.

Men varför inte göra det enklare...köp en Router utan trådlöst...det blir billigare.

 

AMD Athlon 64 X2 4400+, Asus A8n-SLI Deluxe, 3GB RAM, 2x200 Sata RAID1, Nvidia 6600 PCI-E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Kakelgasten, för infon. Kan du tro att varken bredbandsleverantör'n eller säljare kunnat upplysa om detta när jag frågat?! Schysst att du gav alla tipsen på modeller :-)

 

Liza

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kakelgasten

Okunskap från deras sida...

Modell eller märke tänker jag inte ge mig på med risk för att det blir en VS debatt...men jag har installerat en rad olika märke och modeller och D-Link är ett trevligt märke...:-)

Modeller kommer nya hela tiden...

 

Netgear eller D-Link har prisvärda och bra grejor för hemmabruk...

 

AMD Athlon 64 X2 4400+, Asus A8n-SLI Deluxe, 3GB RAM, 2x200 Sata RAID1, Nvidia 6600 PCI-E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Hej

 

Även Netgear är ett bra val enligt mig iaf!

 

Det man inte vet, har man ingen aning om.

Ha det!

Helren

Det finns många som anser det vara förmer att hållas för mästare än att vara det

AMD Athlon Barton 2,17Ghz,1,5Gb 3x512 i Dual 120+80Gb,Radeon 9600

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Införskaffa en Netgear Netgear RP614 v3.

Måhända att det ev har kommit någon ny version med v4 på slutet.

Jag nyttjar denna Router och är helnöjd.

Priserna varierar ganska kraftigt på den.

För övrigt tror jag att strålningen är

helt ofarlig. Det finnes möjlighet att nyttja yttre ant och då slipper du att

få strålningen direkt på dig. Antennerna

kan kopplas både till din Router och ditt

trådlösa nätverkskort under förutsättning att du nyttjar en stationär dator. Det finnes strålning

överallt i dagens läge.

Själv nyttjar jag ej mobiltelefoner enär

jag sätter den personliga friheten högt

samt vill jag ej heller störa andra människor med meningslöst babbel /hi...

 

Hej Då!

 

Stig B

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack även till Helren och Stigb för tips om router - nu klarar jag mig bra.

 

Massor av sol på er alla!

 

Liza

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du känner dig nöjd så vill jag slänga in en extra sak att beakta. Har du en väldigt snabb uppkoppling (100 Mbps) så hinner många routrar ej med. De har för dålig genomströmningshastighet (throughput). Du kan då inte utnyttja din snabba uppkopplingshastighet helt och hållet. Du måste då ha en router som klarar av dessa höga hastigher.

Har du en långsammare uppkoppling (t ex 2 Mbps) så hinner de flesta routrar dock med.

Jag hoppas att jag inte förvirrade dig i onödan nu. ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej MC-1, tack för kommentaren.

Här kommer två följdfrågor;

 

Om jag via "Fjärrskrivbord" loggar in på jobbets server, är det då jobbserverns hastighet/mbps routern måste klara, eller begränsas hastigheten av hemmadatorns uppkoppling?

 

Om hastigheten är 100 mbps, måste routern då klara 200 mbps när det är två datorer igång? Eller delar de på kapaciteten, så att de kan utnyttja 50 mbps var?

 

Mer sol på er alla! / Liza

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordspråket ”Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk” gäller. D v s om jobbets anslutning har en långsammare anslutning än vad du har hemma, så kommer jobbets anslutning att begränsa dig. Det är då inget som du kan påverka. Det som du kan göra är att optimera din anslutning. Alltså, skaffa en router som klarar av din anslutningshastighet.

Om du har en 100 Mbps-anslutning så är det den maximala hastigheten som du kan föra över information med. Om du har flera datorer inkopplade till samma anslutning så delar alla datorerna på den (max)anslutningen. D v s om du har två datorer inkopplade så blir summan max 100 Mbps.

(I praktiken brukar uppdelningen inte bli så ”rättvist” fördelat så att datorerna får 50 Mbps var. Räkna hellre med vad summan blir istället.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar känna mig otroligt grundutbildad vad det gäller routerinköp! Tack alla :-) / Liza

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vilken hastighet har du på ditt system Liza.

 

Netgear Rp614 v3 är avsett för 10/100.

Vilket menas att det är max 10 Mbit/s

in på den samt max 100 Mbit/s ut.

Denna summa delas med 50% om du nyttjar 2

datorer till Routern och de köres samtidigt.

Så har du ett snabbare system skall du satsa på en annan typ med bättre värden.

 

M.v.h

 

Stig

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stigb - nu har jag kollat och det är bara 2 Mbit/s både i vårt bredband hemma och på jobbets server, så det fungerar ju bra med 10/100-router då. Vi använder högst två datorer och främst till ordbehandling (översättare), så det är inte hastighetskrävande.

 

Många solstrålar på dig och alla andra!

 

Liza

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att införskaffa en Router.

Sök gärna på nätet för närmare information.

 

Det finnes ett fabrikat som börjar på D

som det tydligen är stora bekymmer med.

 

Hade förut RP114c som trots UPG någon lyckades hacka sig in i och ändra på inställningarna.

 

Men med Rp614v3 har ingen lyckats med detta.

 

Så med den inbyggda brandväggen i Routern och Zonealarm känner jag mig

väldigt trygg.

 

M.v.h

 

Stig B

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kakelgasten

Stora problem med D-Link???

Bygger ditt påstående på någonra fakta eller du har bara antagit att D-Link är dåligt pga att du inte använder det?

 

Jag har kört på både D-Link OCH Netgear...båda märkena är lika bra.

Visst finns det vissa modeller som är bättre än andra...men det gäller inom både D-Link och Netgear.

 

Korkat påstående att säga att D-Link inte håller måttet iaf.

 

Sen betyder 10/100 inte det du säger.

10/100 betyder att den klarar av nätverk som är på både 10 OCH 100 Mbit.

 

AMD Athlon 64 X2 4400+, Asus A8n-SLI Deluxe, 3GB RAM, 2x200 Sata RAID1, Nvidia 6600 PCI-E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som kommentar vill jag nämna att 10/100 betyder att den fungerar mellan 10 till 100 Mbps.

Bättre vore om det stod 10>100 Mbps.

Sökresultat åter igen.

D-link

http://www.google.com/search?hl=sv&q=%22d-link%22+%2Bd%C3%A5lig&btnG=S%C3%B6k&lr=

 

Netgear

http://www.google.com/search?hl=sv&q=%22Netgear%22+%2Bd%C3%A5lig&btnG=S%C3%B6k&lr=

 

Som du ser är det en otrolig skilnad på

detta sökresresultat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kakelgasten

Exakt...inte som du skrev tidigare:

 

"Netgear Rp614 v3 är avsett för 10/100.

Vilket menas att det är max 10 Mbit/s

in på den samt max 100 Mbit/s ut."

 

Eller du backar om din felaktiga påstående?

 

Sen funkar det inte med att göra som du gör...tro sig fan att du bara hittar alla länkar om problem med D-Link när du söker på enbart det...finns EXAKT lika många länkar om problem med Netgear...och hör sen...

 

AMD Athlon 64 X2 4400+, Asus A8n-SLI Deluxe, 3GB RAM, 2x200 Sata RAID1, Nvidia 6600 PCI-E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag ser fram emot de länkar som du åsyftar.

Netgear nyttjas av många kommersiella

företag.

D-link är mera sällsynt.

Varför?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kakelgasten

Hade du varit lite mer uppmärksam på vad andra skriver så hade du sett att jag redan gett dig den länken.

Dina länkar som du skriver är en OTROLIG skillnad ser jag ingen skillnad på.

 

D-Link vänder sig nästan bara till hemma-marknaden...så då är det inte konstigt att Netgear används mer av företag.

 

Där har du den förklaringen.

 

Jag väntar fortfarande på din förklaring om vad du skrev angående 10/100...om varför du skriver att det betyder 10Mbit in och 100 Mbit ut...DET är helt fel av dig.

 

Sen om man skall spinna vidare på företag så är Netgear väldigt små just på Router/Firewall.

Där är det andra (bättre) märken som är representerade. så som Cisco, Watchguard, Sygate..

AMD Athlon 64 X2 4400+, Asus A8n-SLI Deluxe, 3GB RAM, 2x200 Sata RAID1, Nvidia 6600 PCI-E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...