Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ZoneAlarm loggning funkar inte sedan 060314 och j


WALT DISNEYY

Rekommendera Poster

WALT DISNEYY

 

 

 

Hej alla datorkunniga, ett nytt problem har dykt upp och det är att:

1. Min ZoneAlarm Suite har slutat att logga händelser på min dator. Går man in i Alerts & Logs flik Log Viewer så funkar inte någon loggning av varken Anti-spyware; Anti-virus; Firewall; IM Security; OSFirewall eller Program. Hur kan det komma sig att loggningen inte fungerar?? Eftersom inställningen är på, dvs. Event logging är på och Program logging är på high, dvs. att alla Alert types ska loggas dvs: New programs; Changed programs; Repeat programs; Server programs; New program components; Changed program components (se Main/ Custom/Custom Program Log settings)?? Är det någon som kan förklara vad jag kan göra för att fixa det hela? Loggningen har inte funkat sedan 060314.

2. En annan sak är att sen jag har upptäckt loggningsproblemet så händer det då och då att hela bilden på skärmen fryses typ i en till två minuter, det enda som verkar funka är muspekaren som rör sig när jag rör musen? Någon som kan förklara vad det kan vara? Tackar för tips alla, tills vi hörs ha det bra.

 

 

Ett helt annat problem jag har haft har kretsat kring min bandbreddshastighet, detta skrev jag till abuse@bredband.com :

”Hej jag skulle vilja anmäla att någon har varit inne på min mailavdelning och ändrat namn på en av mapparnas namn FOTBOLLS VM I TYSKLAND 2006 mappens namn ändrades till FORBOLLSVM I TYSKLAND 2006. Jag har haft dennna mapp i månader och upptäckte alltså namnändringen 27/2 2006. Hur kan detta ske, kan ni spåra vem det skulle kunna vara som ligger bakom? En annan sak jag undrar är: Har ni haft problem på något sätt? Eftersom min bandbreddshastighet de SENASTE 4-6 MÅNADERNA har typ pendlat mellan 200-300kbit/s max, ofta mycket lägre än så, vilket är väldigt lågt, jag har kompisar som legat på över 10Mbit/s när de testat med TPT-test. Till 99% av alla mina tester har inte gått att genomföra eftersom jag fått error meddelande "ERROR 2002", vad innebär detta. Det verkar som om någon eller något har hindrat mig från att komma ut på nätet? Kan man kolla upp vem eller vad som ligger bakom denna blockad eller hindrande gällande nerslöandet av min bandbredd? Jag har haft problem att komma ut på nätet, jag har hela tiden fått klicka ett par gånger innan min surfbräda överhuvudtaget har reagerat, jag har haft svårt för att kunna ringa med min Internet telefon osv osv, en miljon problem, men helt plötsligt igår kl 13:30 så funkade allt som det gjort för ett halvår sen dvs. bandbredden är på ca 6Mbit/s och allt funkar som det ska vid klickningar när man surfar. Vad har hänt som har gjort att det blivit bättre? Problemet ligger inte hos mig för jag har inte ändrat eller installerat något program som skulle kunna vara den bakomliggande orsaken? Jag tror att det är någon eller något som hindrat mig från att ha normal bandbredd men varför eller vad? Det är det jag vill att ni ska lösa för mig så fort som möjligt, tackar på förhand. Får jag inget vettigt svar funderar jag på att anmäla hela händelsen till min lokala konsumentvägledare eller Post- och telestyrelsen och sen gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Så ni vet, ha det .”

 

OBS! Extra tillägg till citatet ovan: Sedan ca 1 vecka tillbaks så är bandbreddshastigheten så hög som 15-20Mb/s snacka om förändring, och det sedan jag hotade att anmäla bredbandsbolaget för fel bandbredd. Rätt så konstigt sammanträffande eller hur? Att bandbredden stiger just i samband med hot om anmälan till ARN, skillnaden är ju typ drastiska 19.7Mb/s, för innan kom jag ju typ upp till ca 300kb/s OCH att jag hade en massa problem med att komma ut på nätet konstant under en 6 månaders period.

 

A. Någon som har tips på vad man kan göra själv just vid det aktuella tillfället när allt sker för att komma åt personer som blockar någon annans portar, förutom att anmäla till polisen eller bredbandsbolagets abuse avdelningen?

B. Eller finns det andra sätt att sakta ner bandbredden på, än att störa med portblockering, eller det kanske inte har med nedsaktande av bandbreddshastigheten att göra överhuvudtaget?

C. Vem har möjlighet att sakta ner bandbredden förutom ens egen Internetleverantör? Finns det hackare som med olika program kan göra det?

D. Dessutom var ju någon inne och ändrade mappnamn på min bredbands mail-plats och de på

bredbandsbolagets abuseavdelning verkade inte reagera överhuvudtaget på att det har skett, jag menar

det kan de väl se vem som har gjort det? De måste ju logga vad som sker på deras webbplats, eller?

 

Ok tackar för svar och tips från alla, tills vi hörs får ni ha det så bra.

 

 

 

Hej alla vänner nu har jag löst problemet och citerar inlägget jag gjorde på annan plats på Internet:

"Hej och tack för dina svar. Jag gjorde så här: Först så startade jag om datorn i felsäkert läge och tog bort de två filerna IAMDB.RDB och BACKUP.RDB som du nämnd. Sedan startade jag om datorn och installerade på nytt Zonealarm utan att avinstallera innan. Sedan startade jag om i felsäkert läge igen och lade tillbaks de två filerna IAMDB.RDB och BACKUP.RDB och startade om vanligt och heureka det funkade med loggningen igen och alla mina gamla inställningar var kvar, tack vare att jag satte tillbaks de nämnda filerna, SUPER ju. Men nu till de iakttagelserna i skillnader jag upptäckte gällande mappar och filer i Zonealarmmapparna (se C:\Program\Zone Labs\ZoneAlarm ) OCH Internetloggarna (se C:\WINDOWS\Internet Logs).

Följande skillnader upptäckte jag:

1. Mappen ”reports” är inte med nu i mappstrukturen efter nyinstallationen av ZoneAlarm, i denna mapp fanns en mapp till som hade namnet av min dator, i den mappen fanns inga filer alls (se C:\Program\Zone Labs\ZoneAlarm\MailFrontier\reports).

2. Dessa filer saknas nu efter nyinstallation av ZoneAlarm: (i C:\Program\Zone Labs\ZoneAlarm\MailFrontier) zambres.dll, zaores.dll, zaotres.dll (.dll är program tilläggsfiler), Matador Outlook (textdokument), Matador Outlook Express (textdokument) och reginfo (XML fil).

3. Mappen ”rules” är inte med nu i mappstrukturen efter nyinstallationen av ZoneAlarm, se C:\Program\Zone Labs\ZoneAlarm\MailFrontier\PluginDefault\rules . I den mappen fanns dessa filer: gcount, gmgscore (Jag vet inte om det är g eller q i dessa två filnamn, dessa är NeroShowtime filer).

4. Denna fil saknas nu efter nyinstallation av ZoneAlarm: 29sahdr.dll (i C:\Program\Zone Labs\ZoneAlarm\MailFrontier\plugins)

5. hoppa över denna fråga.

6. Nu efter nyinstallation av ZoneAlarm så är det skillnad på ikonbilden för filen iexplore 2nd XXXX XXXX XX XX XX (X är siffror i filnamnet) (se C:\WINDOWS\Internet Logs). Dessutom var storleken innan 439kb, nu är storleken 102kb.

7. Nu efter nyinstallation av ZoneAlarm så finns filen Zalog, men inte innan när loggningen inte funkade, (se C:\WINDOWS\Internet Logs).

8. mk22gq du skrev Zonealarm 3, men jag har den senasteså då borde väl inte jag ha dessa problem, eller?

9. I C:\WINDOWS\Internet Logs finns en fil som heter imsDebug, jag öppnade den av ren nyfikenhet i Word i DOS-format/kodning och såg att bl. a. mail texter fanns i helhet att läsa och en massa annan information, ska det vara så?

10. När jag skulle installera ZoneAlarm på nytt då frågade ZoneAlarm om jag ville radera en Spyware och två virusar? Men de upptäcktes för månader sedan och ska väl för länge sedan vara raderade? Det ska man väl kunna se och deleta manuellt när man vill om det inte sker automatiskt i Antivirus/Anti.Spyware i flik Quarantine väl? Det konstiga är att jag har inte sett något där någonsin så jag har hela tiden förutsatt att de har varit deletade. Eftesom jag har inställningen på ”Try to repair, quarantine if repair fails (recommended)” förbockad för virus behandling , för Anti-Spyware har jag inställningen ”Enable Automatic Spyware Treatment (recommended) förbockad.” (detta kan man ställa in i Antivirus/Anti.Spyware i flik Main och klicka på advanced options). Kan det vara något jag inte tänkt på gällande denna punkt 10?

 

Är det någon som ser något märkligt i mina iakttagelser eller har tips, så svara direkt, annars så tackar jag för både svar jag fått och kommande svar, tills vi hörs igen, ha det så bra alla.

"

[inlägget ändrat 2006-04-08 13:06:51 av WALT DISNEYY]

[inlägget ändrat 2006-04-08 13:07:37 av WALT DISNEYY]

[inlägget ändrat 2006-04-08 13:08:38 av WALT DISNEYY]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...