Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Analoga Video8 till digitalformat


Sim

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill överföra mina gamla Video8 band till datorn genom en digitalkamera. Vilket format är bäst utan att det tar för stor plats "i onödan"?

I avi-format och bästa kvalitet blir filmerna 8-20 GB stora, men blir filmen lika bra även om jag skapar mpg-format, som tar mycket mindre plats?

Jag har att välja avi-format med bäst, bättre eller bra kvalitet samt mpeg-format med bäst, bättre eller bra kvalitet.

Jag överför filmerna med USB-500 S-video ingång och Studio 10. Är kompositingång bättre?

Tacksam för råd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan inte säga vilket format som blir bäst för dig, gör några snuttar med båda och kolla kvalitén själv.

Vad ingångarna beträffar ska du aldrig använda kompositingång för videoöverföring om du har tillgång till s-video. Detta för att kompositkabeln skickar allt genom två trådar och S-kabeln delar upp ljud och bild på fyra trådar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga det; avi är ett "råformat" visserligen komprimerat men det går bra att klippa i utan att det uppstår problem med ljudsynk. Nackdelen är att det blir väldigt stora filer,precis som du skriver. Mpg kan du mer se som ett distributionsformat för slutprodukten. Ska du redigera filmen? Om du ska det så behåll AVI-formatet, redigera och sen sparar du om den fördigredigerade filmen till mpeg2. Om du inte behöver redigera så spara direkt i mpeg2, det tar betydligt mindre plats på din hårddisk.

 

Använd alltid s-video, det ger mindre brus i bilden.

 

 

[inlägget ändrat 2006-03-27 21:59:03 av analog]

[inlägget ändrat 2006-03-27 22:01:02 av analog]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...